Türkiye İstatistik Kurumu’nun bugün (3 Ekim) açıkladığı Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE), Eylül 2016 verilerine göre; TÜFE aylık yüzde 0,18 arttı.
TÜFE’de on iki aylık ortalamalara göre yüzde 7,92 artış gerçekleşti.
2016 yılı Eylül ayında bir önceki aya göre yüzde 0,18, bir önceki yılın Aralık ayına göre yüzde 4,72, bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 7,28 artış gerçekleşti.
Aylık en yüksek artış yüzde 2,70 ile ulaştırma grubunda oldu
Ana harcama grupları itibariyle 2016 yılı Eylül ayında endekste yer alan gruplardan eğitimde yüzde 1,98, lokanta ve otellerde yüzde 0,67, konutta yüzde 0,41 ve çeşitli mal ve hizmetlerde yüzde 0,28 artış gerçekleşti.
Aylık en fazla düşüş gösteren grup yüzde 3,49 ile giyim ve ayakkabı oldu
Ana harcama grupları itibariyle 2016 yılı Eylül ayında endekste yer alan gruplardan gıda ve alkolsüz içeceklerde yüzde 0,70 ve eğlence ve kültürde yüzde 0,43 düşüş gerçekleşti.
Yıllık en fazla artış yüzde 22,61 ile alkollü içecekler ve tütün grubunda gerçekleşti
TÜFE’de, bir önceki yılın aynı ayına göre eğitim (yüzde 10,37), çeşitli mal ve hizmetler (yüzde 10,03), sağlık (yüzde 9,65), lokanta ve oteller (yüzde 8,31) artışın yüksek olduğu diğer ana harcama gruplarıdır.
Enflasyon sepeti nedir ve nelerden oluşur?
Enflasyon en basit anlamıyla fiyatlar genel düzeyinin yükselmesi olarak tanımlanıyor. Enflasyon sepeti ise, fiyat düzeylerindeki yükselmeyi tüm mallar için hesaplayabilmek mümkün olmadığından, seçilmiş bazı mallardan oluşan havuza deniyor.
Ülkemizde enflasyon sepetine dâhil olan mallar Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından hesaplanıyor. Sepeti oluşturmak için iki tip veri kullanılıyor; mal ve hizmetlerin fiyatı ile hane halkının bütçesinde bu sepetteki ürünlerin oluşturduğu ağırlık
Sepette gıda ve alkolsüz içecekler, alkollü içecekler ve tütün, giyim ve ayakkabı, konut, su, elektrik, gaz ve diğer yakıtlar, mobilya, ev aletleri ve bakımı, sağlık, ulaştırma, haberleşme, eğlence ve kültür, eğitim hizmetleri, lokanta ve oteller ve çeşitli mal ve hizmetler gibi ana kalemler yer alıyor.
Sepette dikkati en çok eğlence ve kültür ana kaleminin altında bulunan hacca gidiş ücreti ve umreye gidiş ücreti çekiyor.
Bu yılın başında TÜİK Başkanı’nın yaptığı açıklama, enflasyon sepetinden 13 ürün çıkarılırken, 4 ürünün sepete dahil edildiğini açıklandı. Eklenen ürünler elbise, çiğ köfte, pizza ve avukatlık ücretleri oldu.
TÜFE sepetinden, 2000 cc otomobil, bezelye, dikiş ipliği, ilk yardım aletleri, mektup gönderme ücreti (APS), telefon kart ücreti, DVD oynatıcı, yazıcı, müzik CD, boş DVD, özel dershane ücreti (TEOG Hazırlık – 8. Sınıf), özel dershane ücreti (üniversite hazırlık) ve elektrikli epilasyon aletleri çıkarıldı.