Reklam
Kategoriler: Emek Postası

‘Kölelik yasası’ Meclis’te görüşülmeye başlandı

Reklam

Türkiye’de köle işçiliğin önünü açacak olan Uzaktan Çalışma ve İstihdam Büroları Tasarısı Meclis komisyonunda görüşülmeye başlandı. İlk günkü görüşmelerde Türk-İş, Hak-İş ve Devrimci İşçi Sendikaları Konfederasyonu (DİSK) tasarıya tümden karşı çıkarken işveren temsilcileri olan Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu (TİSK) ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nden (TOBB) büyük destek geldi.

İşçi sendikalarının çalışma hayatını çok daha geriye götüreceği, işçilerin köle düzeninde çalışmalarına neden olacağı uyarısında bulunarak iptal edilmesini istediği tasarıya işveren temsilcilerinin övgü yağdırması salonda tartışmalara neden oldu. CHP Mersin Milletvekili Prof. Aytuğ Atıcı, “İşçinin istemediği köle işçiliği patronların isteğiyle hazırladığınız ortaya çıktı” dedi.

Teknik çalışma için alt komisyona havale edilen tasarı, işçilerin bir işyerinde kadrolu eleman olarak çalışmasının yanı sıra, istihdam bürolarına bağlı olarak “geçici işçi” statüsünde çalışmalarının da önünü açıyor. Düzenleme, işverenlere kadrolu işçilerin yerine örneğin 8 ay süreyle geçici işçi çalıştırma yetkisi veriyor. Yeni yasayla işçiler önce 4 ay, sonra da uzatma hakkıyla ikinci 4 ay olmak üzere toplam 8 ay geçici işçi olarak çalışacaklar.

Ancak bu çalışmalarının karşılığında kıdem alacakları birikmeyecek. Yeni düzenlemeyle milyonlarca işçi, kadrosunu kaybedip geçici işçi statüsüne düşeceği için, işverene yük olarak gösterilen kıdem tazminatı da fiilen bitmiş olacak.

4 milyonu geçici işçi olacak

Tasarıya TOBB’un isteği üzerine konulduğu belirtilen başka bir madde ise halen KOBİ’lerde çalışan 4 milyon kişiyi adeta “köle” statüsüne düşürecek. Tasarıya göre, bir işletmede kadrolu işçilerin en fazla yüzde 25’i geçici işçi olabiliyor.

1 ile 9 işçinin çalıştığı KOBİ’lerde bu sınırlama uygulanmayacak. Dolayısıyla tasarı bu şekliyle yasalaşırsa KOBİ’lerde çalışan 4 milyon işçinin kadrodan çıkarılıp geçici işçi olarak istihdam bürolarından kiralanmasının önü açılacak.

Kadrodan çıkan işçiler ise hem işlerini hem de kıdem tazminatı haklarını kaybetme riskiyle karşı karşıya kalacaklar.

Engelli işçiye kötü haber

Halen, 50 kişinin üzerinde işçi çalıştırılan işyerlerine en az 2 engelli işçi istihdam etme zorunluluğu uygulanıyor. Yeni tasarıya göre, işverenlerin geçici statüde çalıştırdıkları işçiler 50 kişilik sayı sınırına tabi olmayacak. Dolayısıyla örneğin 49’u kadrolu 12’si geçici toplam 61 işçinin çalıştığı işyerleri, gerçekte 50 işçi sınırını aştığı halde engelli işçi çalıştırma zorunluluğundan kurtulacak.

Bu haber en son değiştirildi 19 Şubat 2016 09:57 09:57

Reklam

Önceki Haberler

İhraç edileceği öne sürülen Ümit Dikbayır CHP’den istifa etti

CHP Sakarya Milletvekili Ümit Dikbayır partiden istifa ettiğini açıkladı. Dikbayır, "Benim itirazım Cumhuriyet Halk Partisine…

23 Haziran 2026 17:27

Kendini ‘genel başkan’ olarak tanıtıp AVM’de denetim yaptı: 6 şüpheli gözaltına alındı

Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı'nın başlattığı soruşturma kapsamında, kendisini 'Cumhur İttifakı Ocakları Genel Başkanı' olarak tanıtıp, alışveriş…

23 Haziran 2026 16:41

Lavrov: Ukrayna ile müzakereleri kaldığımız yerden sürdürmeye hazırız

Rusya Dışişleri Bakanı Sergey Lavrov, Ukrayna ile müzakereleri kaldıkları yerden sürdürmeye hazır olduklarını belirterek, "Meselenin…

23 Haziran 2026 16:12

CHP’den AKP’ye geçen Beykoz Belediyesi 35 adet Togg satın aldı

CHP'den AKP'ye geçen Özlem Vural Gürzel'in yönetimindeki Beykoz Belediyesi, 35 adet elektrikli Togg satın aldı.

23 Haziran 2026 15:33

CHP’de Kılıçdaroğlu yönetiminden yeni ihraç kararları

CHP'de Kemal Kılıçdaroğlu liderliğindeki 'mutlak butlan' yönetimi, partinin iki il başkanı için daha ihraç kararı…

23 Haziran 2026 15:20

Selahattin Demirtaş, Kemal Kılıçdaroğlu’nun görüşme talebini reddetti iddiası

Edirne Cezaevi'nde bulunan HDP'nin eski Eş Genel Başkanı Selahattin Demirtaş'ın, Kemal Kılıçdaroğlu'nun görüşme talebini reddettiği…

23 Haziran 2026 15:13
Reklam