Reklam
Kategoriler: Köşe Yazıları

Adil Salih resimleri üzerine bir deneme

Reklam

Zihinsel yolculuklara çıkarır. Çıkartmıştır. Tek bir nesnenin veya ortamın aynı anda birden fazla yönünü gösterir vaveylalı.

Sarı, turuncu, mavi, yeşil, kırmızı, mor… İsmini de adresini de bilmediğiniz renklerle, fırça darbeleriyle aklımızı ve kalbimizi senkronize eder. Etmiştir!

Figürler, boşluklar, renkler, herhangi bir konudan bağımsız olarak bir dizi ya da sonsuz ve benzersiz ilişki kuran bir resim oluşturmaya mı çalışıyor?

Hayal ettiği şeyleri mi boyayıp çiziyor; yaşamış olduğu, şimdiye kadar yaşadığı şeylerle komşu ve temrinlerle doldurulmuş.

Mûkim olduğu Khalkedon’da yoksa kalebent mi durmuştur?

O körler ülkesinde bizim ortak şeylerin güzelliğini görmemize mi çabalıyor?

Plajlar, adamlar, kadınlar, kargalar, sayısız nesne karmaşık biçimde katmanlı ve renkli kompozisyonlarının soyutlamaları…

Her figür, her çizgi ve her form anlattığı hikâye için çok önemli.

Ama gizleme, ifşa etme ve keşfetme konusunda da ketum.

Güneşli bir ikindi vaktidir ve yağmur artık dinmiştir. Tam o an karşı pencerede bir soprano yüksek sesle şarkısını söyler ve boş bir şarap kadehi aniden yere düşer, kırılır.

Ya da denizin ortasında bir adam görürsünüz, sanki yüzyıllardır derinlere dalıyordur.

Bir tiyatro kumpanyasını görürsünüz, çok eski zamanlardan beri çıktıkları uzun mu uzun turneyi anlatan.

Üzerinizde çok renkli bir bulut dolaşır.

Mevsim kıştır, cüce şubatın aniden ve beklenmedik boy atmasına şaşırırsınız.

Albert Camus’ye benzetirim Adil’in dünyaya baktığı penceresini: “Dünyada bir şeyin anlamı olduğunu biliyorum. İnsan. Çünkü kendisinde anlam arayan tek varlık o.”

Görmenin nasıl da olağanüstü bir yeti olduğunu bir kez daha kavrarım. Ve ister istemez aklıma gelir kör olmaktan korkan Fransız yazar Henri de Montherlant’ın intihar edişi.

Adil Salih resimleri üzerine yazmak kolay değildir.

Ama unutmadan teşbihte hata olmaz deyişine sığınarak şunu rahatlıkla söylemek mümkün; Adil’in resimleri Theo Angelopoulos’un sineması gibi yalnızca tematik olarak değil, üslup açısından da bir bütünlük taşıyor ve eserleri birbirleriyle konuşuyor.

Adil Salih’in resimlerinden oluşan “onikiden(m)” adlı sergisi 30 Haziran 2017 tarihine kadar GALATEA ART’ta görülebilir.

Bu haber en son değiştirildi 18 Eylül 2017 15:08 15:08

Reklam
Paylaş

Önceki Haberler

Manavgat Belediyesi’ne operasyon: Belediye Başkanı Kara dahil 34 kişi gözaltına alındı

CHP'li Manavgat Belediyesi'ne yönelik 'rüşvet' iddiasıyla soruşturma başlatıldı. Soruşturma kapsamında aralarında Manavgat Belediye Başkanı Niyazi…

4 Temmuz 2025 18:03

İzmir Büyükşehir Belediye soruşturması: 14 kişi tutuklandı, 3 kişi adli kontrolle serbest bırakıldı

İzmir Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından İzmir Büyükşehir Belediyesi iştiraki İZBETON şirketi ve kooperatiflere yönelik 'yolsuzluk' ve…

4 Temmuz 2025 18:00

Eskişehir’de kamu işçilerinden zam protestosu: AKP İl Başkanlığı’na yürüdüler

Eskişehir'de kamu işçileri iktidarın açıkladığı zam oranlarını protesto etmek için eylem düzenledi. Eylemde “İşçiyiz haklıyız…

4 Temmuz 2025 17:51

Türk lirası Mayıs ayında değer kaybetti

Merkez Bankası verilerine göre Türk Lirası yabancı para birimleri karşısında değer kaybetti.

4 Temmuz 2025 17:36

Memur ve emekli maaşı ‘zammına’ AKP’li Şamil Tayyar bile isyan etti

Memur ve emekliye yapılan zammın enflasyonun gerisinde kalması kamuoyunda tepkilere yol açarken, eski AKP Milletvekili…

4 Temmuz 2025 17:05

Diyanet cuma hutbesinde Leman’ı hedef aldı: Bize düşen Peygamber Efendimiz’e yapılan çirkin saldırılara karşı yekvücut olmak

Diyanet İşleri Başkanlığı, cuma hutbesinde gerici saldırıların hedefindeki Leman Dergisi'ni hedef aldı. Hutbede ". Birlik…

4 Temmuz 2025 16:53
Reklam