Geçmediğimiz köprüler için 4 milyar 530 milyon TL ödedik
Karayolları Genel Müdürlüğü CHP’li Özgür Ceylan’a verdiği cevapta, 2016 – 2017 yılları arasında ödenen 4 milyar 530 milyon TL’yi “Geçmiş Yıllarda Ödenen Garantiler” kaleminde gösterildi.
Karayolları Genel Müdürlüğü CHP’li Özgür Ceylan’a verdiği cevapta, 2016 – 2017 yılları arasında ödenen 4 milyar 530 milyon TL’yi “Geçmiş Yıllarda Ödenen Garantiler” kaleminde gösterildi. Müteahhitlere 2016 yılından itibaren 2021 yılına kadar yapılacak toplam ödemenin 10 milyar 270 milyon 992 bin 433 lira 43 kuruş olduğu hesaplandı.
CHP Çanakkale Milletvekili Özgür Ceylan’ın sorusu üzerine Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından verilen cevapta, yüklenici firmalara verilen garantiler nedeniyle 2016 yılında 1 milyar 127 milyon, 2017 yılında ise 3 milyar 403 milyon ödeme yapıldığı ortaya çıktı. Karayolları Genel Müdürlüğü, 2019 yılında müteahhitlere yapılacak “Garanti Ödemeleri” için merkezi bütçeden 3 milyar 549 milyon 743 bin lira talep etti.
Yapılan yazılı açıklamada 2018 yılını takip eden üç yıl için Karayolları Genel Müdürlüğü Hazineden 323 milyon TL bütçe talep etti. 2018 yılında ödenen “Garantiler” ile devletin kasasından müteahhitlere altı yılda 10 milyar liranın üzerinde ödeme yapılacağı tahmin ediliyor.
ORHANGAZİ VE 3. KÖPRÜ ÖDEMELERİ İKİ YILDA 4,5 MİLYAR LİRA
Karayolları Genel Müdürlüğü raporuna dayanılarak Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından verilen cevapta, 2016 ve 2017 yıllarında müteahhit firmalara “Geçmiş Yıllarda Ödenen Garantiler” kalemi üzerinden 4 milyar 530 milyon 893 bin 467 TL ödeme yapıldığı bildirildi.
Yapılan açıklamada, Gebze – Orhangazi – İzmir Otoyolu (İzmit Körfez Geçişi ve Bağlantı Yolları Dahil) için 2016 yılında 649 milyon 196 bin 832 lira, 2017 yılı için ise 1 milyar 659 milyon 369 bin 303 lira ödemenin yapıldığı bildirildi. Aynı yazılı açıklamada Kuzey Marmara Otoyolu Odayeri – Paşaköy Kesimi (3. Boğaz Köprüsü Dahil) için 2016 yılında 478 milyon 690 bin 184 lira, 2017 yılında ise 1 milyar 743 milyon 637 bin 147 lira ödemenin garanti kapsamında müteahhitlere yapıldığı açıklandı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, bu iki proje için 2016 ve 2017 yıllarında Hazineden müteahhitlere toplam 4 milyar 530 milyon 893 bin 467 lira ödeme yapıldığını bildirdi. Bakanlıkça yapılan yazılı açıklamada bu iki proje için 2019 yılında 3 milyar 549 milyon 743 bin liralık ödeneğin ayrıldığı duyuruldu. Bakanlık 2018 yılı için yapılan ödemelerle ilgili ayrıntılı bir açıklama yapmazken, Kuzey Marmara Otoyolu Odayeri – Paşaköy Kesimi için 1 milyar 743 milyon 637 bin 147 lira 43 kuruş ödeme yapıldığını duyurdu.
AVRASYA TÜNELİ
Avrasya Tüneli olarak bilinen İstanbul Boğazı Karayolu Boğaz Tüp Geçişi Projesi kapsamında müteahhit firmalara 2016 ve 2017 yılında her hangi bir ödeme yapılmazken, 2018 yılında toplam 123 milyon 718 bin 819 TL ödeme yapıldığı bildirildi.
Bakanlık ileriye dönük yapılan hesaplarla, 2019 yılı için 167 Milyon TL, 2020 yılı için 129 Milyon TL ve 2021 yılı için ise 27 milyon tele olmak üzere, üç yıl için toplam 323 Milyon TL ödeneğin Hazine’den talep edildiği belirtti.
MÜTEAHHİTLERE 6 YILDA 10 MİLYAR LİRA GARANTİ ÖDEMESİ
Ceylan’ın sorularına gelen yanıta göre, Garanti Ödemeleri adı altında Hazinenin müteahhitlere 2016 yılından itibaren 2021 yılına kadar yapacağı toplam ödemenin 10 milyar 270 milyon 992 bin 433 lira 43 kuruş olduğu hesaplandı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının yaptığı yazılı açıklamada ayrıca “yolcu garantili” YİD projesi havaalanları için Hazinenin müteahhitlere toplam 50 milyon 189 bin 61 euro ödeme yapıldığı açıklandı. Ödemelerin Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü (DHMİ) üzerinden yapıldığı bildirilen yazılı açıklamada, yolcu garantisinin öngörülenin üzerinde olması nedeniyle de DHMİ’ye firmalar tarafından 360 milyon ödeme yapıldığı iddia edildi.
ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ’NE YANIT YOK
CHP’li Ceylan’ın temeli yeni atılmış Çanakkale Köprüsü’nde yaşanan 153 milyon euroluk zarara ilişkin sorusuna ise Bakanlık tarafından yanıt verilmedi. Bakanlıkça konuyla ilgili yapılan açıklamada Çanakkale Köprüsü’nün geçiş ücretinin 15 euro olduğu ve müteahhitte verilen günlük geçiş garantisinin 45 bin araç olduğu bildirildi.
Yapılan açıklamalar üzerine iktidarı ağır bir dille eleştiren CHP’li Ceylan, “Türkiye tarihinin hiçbir döneminde böylesi bir savurganlık görülmedi. Devlet müteahhitler eliyle resmen soyuluyor. Bu düzene bir şekilde ‘Dur!’ demek gerekiyor” diye konuştu.