Köprü ve otoyol ücretlerinde dövizden TL’ye geçiş mümkün değil
MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli'nin önerisi ile köprü ve otoyol döviz ücretlerini finansal yükümlülük gereği TL'ye çevirmek mümkün değil.
Türk Lirası’nın, Amerikan Doları karşısında hızla değer kaybetmesiyle beraber gün geçtikçe ilginç öneriler gelmeye başladı. Son öneri ise MHP lideri Devlet Bahçeli’den geldi. Bahçeli, Yavuz Sultan Selim ve Osmangazi köprüleri, Avrasya Tüneli ve İstanbul-İzmir otoyolunda döviz ücretlerin Türk Lirası’na çevrilmesini dile getirmişti. Ancak finansal yükümlülük gereği böyle bir durumun gerçekleşmesi mümkün görünmüyor.
Habertürk’ten Olcay Aydilek’in haberine göre; Yavuz Sultan Selim ve Osmangazi köprüleri, Avrasya Tüneli ve İstanbul-İzmir otoyolu, özel sektör tarafından kısaca YİD denilen yap-işlet-devret modeliyle inşa edildi. Bu projelerde geçiş ücretleri döviz olarak belirlendi. Devlet, bu projelere belli sayıda araç geçiş garantisi verdi. Geçişler, garanti sınırının altında kalması halinde aradaki farkı devlet ödüyor. Nisan ayında bu projelere, 2017 yılında geçişlerin sınırın altında kalması nedeniyle garanti kapsamında 3.6 milyar TL ödendi.
Dövizden TL’ye geçiş mümkün değil
Kaynaklar, özel sektörün bu projelerin finansmanı için yerli ve yabancı bankalardan milyarlarca dolar kredi kullandığını, finansal yükümlülükler gereği TL’ye geçişin mümkün olmadığını vurguladı. Kaynaklar, bankaların bu tip bir değişikliği gündemlerine bile almalarının zor olduğunu söyledi.
Diğer önemli bir konu da 2018 için devletin garanti kapsamında ödeyeceği tutar. Yılın ilk 8 ayı hemen hemen geride kaldı. 2018 yılı için de bu projelere 3 milyar TL dolayında garanti ödemesi söz konusu olabilir. Hesaplama yapılırken, 2 Ocak 2018 dolar kuru dikkate alınacak. Bu kur, garanti sınırının altında kalan araçlarla çarpılacak. Ödeme, 2019 yılı nisan ayında yapılacak.