MEB'in raporu: Devamsızlık ve sınıfta kalma oranları beklenenin çok üzerinde
Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Bakanlığı tarafından yayınlanan 2017 faaliyet raporununda önemli detaylar öne çıkıyor.
Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı, 2017 faaliyet raporunu yayınladı. 2017’de devamsızlık ve sınıfta kalma oranları beklenenin üzerinde oldu; öğrenci başına okunan kitap sayısı ise planlananın altında kaldı.
Sözcü’den Deniz Ayhan’ın aktardığı raporda 2017 yılının performans hedefleri ve gerçekleşme durumlarına yer verildi. Buna göre, zorunlu eğitimde okullaşma oranı hedefi ilk olarak yüzde 90.66 olarak konuldu. Ardından 89.80 tahminine düşürüldü. Yıl sonunda okullaşma oranı yüzde 89.80 olarak gerçekleşti. Anadolu imam hatip liselerinde sanat, bilim, kültür ve spor alanlarından birinde en az bir faaliyete katılan öğrenci oranı ise yüzde 66.5 olarak hedeflendi ancak yüzde 58’de kaldı.
Kitap okuma hedefin altında
MEB, 2017 yılında öğrenci başına okunan kitap sayısını da artıramadı. İlkokullarda öğrenci başına okunan kitap sayısı 25 olarak hedeflenirken, bu sayı ortaokulda 9, imam hatiplerde ise 14.15 olarak hedeflendi. Ancak ilkokullarda öğrenci başına 20.84, ortaokullarda 8.10, imam hatiplerde ise 8.79 kitap okundu. Açılacak zenginleştirilmiş kütüphane sayısı da 650 olarak hedeflendi fakat 370’de kaldı.
İftihar düştü
2017 yılında öğrencilerin notlarında da düşüş yaşandı. MEB, ilkokulda onur veya iftihar belgesi almasını hedeflediği öğrenci oranını yüzde 4, ortaokullarda bu oranı yüzde 7, imam hatiplerde bu oranı ise 11.93 olarak belirledi. Fakat iftihar belgesi alan öğrencilerin oranı ilkokullarda yüzde 3.03, ortaokullarda yüzde 4.96, imam hatip ortaokullarında ise 6.35’te kaldı ve hedef gerçekleşme durumu ‘makul’ olarak sınıflandırıldı.
Devamsızlık arttı
2017’de sınıfta kalan öğrenci oranında da artış gözlendi. MEB’in hedeflerine göre ortaokul 9. sınıflarda yüzde 4, 10. sınıflarda yüzde 1.7, 11. sınıflarda 0.70 ve 12. sınıflarda yüzde 1 olarak sınıf tekrarı yapacak öğrenci oranı belirlendi. Bu oran ortaöğretim 9. sınıfta yüzde 4.59, ortaöğretim 10. sınıf 2.11, ortaöğretim 11. sınıf 1.10 ve 12. sınıflarda ise 0.28 olarak gerçekleşti. Disiplin cezası alan öğrencilerin sayısı da MEB’in hedefine uymadı. İmam hatiplerde yüzde 0.13 oranında öğrencinin disipline gitmesi beklenirken, bu oran yüzde 0.76 olarak gerçekleşti. Ortaöğretimde hedef 2.60 olarak açıklanırken, 3.26’ya çıktı ve ‘iyileştirilebilir’ kategorisine konuldu.
Tablette sıfır
Bakanlık okullarda tablet ve etkileşimli tahta kurulumunda ise adeta sıfır çekti. 2017 yılında internet altyapısı ile okulların yüzde 74’ünde tablet ve etkileşimli tahta uygulamasına gitmeyi planlayan MEB, ihale sürecinin sürmesi nedeniyle bu planı gerçekleştiremedi. İnternet altyapısı yenilenecek okul sayısı 202 bin olarak hedeflendi ancak 34 binde kaldı. Öğrenci ve öğretmenlere dağıtılacak tablet sayısı 1.5 milyon olarak hedeflendi ancak hiç tablet dağıtılamadı. Fatih Projesi kapsamında 233 bin 640 öğretmen alınması planlandı bu sayı ise 81 bin 947’de kaldı.