Reklam
Kategoriler: Yaşam

50 Dolar kar için 600 kg fazla karbondioksit salınıyor

Reklam

Havayolu şirketleri, uçaklarının indiği ülkelerde ekstra yakıt masrafı yapmamak için, dönüş için gereken yakıtı da önceden yükleyip ekstra ağırlığa ve daha fazla karbon salımına neden oluyor. İngiliz havayolları British Airways’de (BA) çalışan bir görevli, havayolu şirketlerinin kısa mesafe uçuşlarında uçak yakıt deposunu gereksiz yere doldurması nedeniyle sera gazı salımının arttığını ortaya koydu. Bu fazla ağırlığın yol açtığı yıllık emisyon miktarının büyük bir kentte ortaya çıkan emisyona eşdeğer olduğu belirtiliyor. BA, “operasyonel, güvenlik ve fiyat” nedeniyle sektörde bu uygulamanın yaygın olduğunu belirtti.

YÜZBİN NUFÜSLU BİR KENTE EŞDEĞER

Avrupa’daki uçuş rotalarında yüklenen bu ekstra yakıtla ortaya çıkan karbondioksit salımının, 100 bin nüfuslu bir kenttekine eşdeğer olduğu belirtiliyor. Bu uygulamaya karşı çıkanlar, bunun, havayolu sektörünün karbon emisyonunu azaltma vaadiyle çelişkili olduğunu söylüyor. BA, uçağın ağırlığını azaltmak için, uçaklarda bulundukları havayolu dergilerini bile daha hafif kağıda basmakla övünüyor. Oysa BA’nın iç belgelerini incelediğinde, uçaklara 6 ton ekstra yakıt yüklendiğini gördü. Easyjet uçaklarında da aynı uygulamaya gidildiği belirtildi. BA çalışanları, Avrupa’da kısa mesafe uçuşları yapan birçok havayolu şirketinin, yakıt tankını tam doldurma yoluyla maliyetten ne kadar tasarruf edileceğini gösteren bilgisayar programları kullandığını ifade ediyor.

50 DOLAR TASARRUF İÇİN 600 KG KARBON

Belgelerden birinde, kısa bir süre önce İtalya’ya yapılan bir uçuşta uçağa 3 tona yakın ekstra yakıt yüklendiği, bu ekstra ağırlığın karbon emisyonunda 600 kg artışa yol açtığı, şirketin ise bu yolla sadece 50 dolar kadar tasarruf ettiği görüldü.

Görevli, “Böylesine büyük bir şirket bu kadar cüzi bir tasarruf için bu kadar fazla karbondioksit emisyonuna yol açması, iklim konusundaki mevcut sorunlar düşünüldüğünde mazur görülebilir değil” diye konuştu.

BA ise “Avrupa havalimanları arasında önemli fiyat farkları olduğunu” ve ekstra yakıt yüklemenin sektörde kısa mesafe uçuşlarında yaygın olduğunu belirtti.

YÜZDE 2

Avrupa’da hava trafiğini koordine eden Eurocontrol’ün hesaplamalarına göre, bölgede yakıt tankını tam doldurma uygulaması yılda 286 bin ton ekstra yakıt tüketilmesine, bu ise 900 bin ton ekstra karbondioksit salınımına yol açıyor.

Bu uygulama ile havayolu şirketlerinin yıllık 293 milyon dolar tasarruf ettiği tahmin ediliyor.

Reklam

Önceki Haberler

YÖK Üniversitelere ültimatom yolladı: ‘Boykot çağrısına adli ve idari işlem başlatın’

YÖK üniversitelere bir yazı göndererek ders boykotu çağrısında bulunan akademisyen, idari eleman ve öğrenciler hakkında…

7 Nisan 2025 20:57

Bahçeli erken seçim için kapıyı kapattı, Özgür Özel’i hedef aldı

MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli, CHP'nin olağanüstü kurultayını hedef alarak, "Hukuki değilse bile ahlaki ve…

7 Nisan 2025 17:44

Türkiye devriminin yolu: Bağımsız devrimci hat

Leninizm’i “soteye yatmak”la eleştirip HDP ve CHP arasında salınmanın siyaset teorisini ve stratejisini ortaya koyarak…

7 Nisan 2025 16:51

TRT, Meclis gündeminde: Kamu yayıncılığı ilkeleri nasıl denetleniyor?

DEM Parti Milletvekili Sevilay Çelenk, TRT'nin boykotu desteklemiş olan oyuncuları işten çıkarmasını Meclis'e taşıdı. Çelenk,…

7 Nisan 2025 16:36

Boğaziçi Üniversitesi öğrencileri AKP’nin istibdat rejimine karşı durdukları için tutuklanan sıra arkadaşları için eylemde

AKP'nin kurmak istediği istibdat rejimine karşı protestolara katıldıkları için tutuklanan Boğaziçi Üniversitesi öğrencileri için sıra…

7 Nisan 2025 16:15

İPA: İstanbul’da yaşam maliyeti 87 bin 485 liraya yükseldi

İstanbul Planlama Ajansı’nın (İPA) verilerine göre, İstanbul’da dört kişilik bir ailenin ortalama yaşam maliyeti Mart…

7 Nisan 2025 15:53
Reklam