Reklam
Kategoriler: İç Açı

ATAK’a motor engeli: ABD ve İngiltere’den olumsuz yanıt

Reklam

Türkiye’nin uzun süredir ihraç etmek için üzerinde çalıştığı ATAK helikopterinin ihracatı için motor engelinin aşılamadığı ortaya çıktı. ATAK’ın ABD-İngiltere ortak yapımı motoru nedeniyle satış belirsizliği devam ediyor.

Cumhuriyet’in haberine göre; AKP Genel Başkanı ve Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın önceki gün gazete ve televizyonların genel yayın yönetmenleriyle yaptığı toplantıdaki açıklamaları, ATAK helikopterinde kullanılan ABD-İngiltere ortak yapımı motor için İngiliz Rolls Royce’tan talepte bulunulduğunu ancak bu talebe olumlu yanıt verilmediğini ortaya koydu.

Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı, 13 Temmuz 2018’de Pakistan’a 30 adet T129 ATAK helikopteri satışı konusunda anlaşma sağladı. Anlaşmanın yapıldığı dönemde ihracatın toplam tutarının 1.5 milyar dolar tutarında olduğu ve böylece Türkiye tarihinin tek seferde en büyük savunma sanayii ihracatının gerçekleştireceği belirtilmişti. Ayrıca Filipinler’in de ATAK helikopterine ilgi gösterdiği belirtilmiş, bu kapsamda Türkiye ile Filipinler arasında Savunma Sanayii İşbirliği Mutabakat Muhtırası imzalanmıştı.

O dönemde Pakistan’a ilk ATAK helikopterinin 2019 yılı içinde teslim edileceği haberleri yapılmıştı ancak takvimde helikopterin en önemli parçalarından olan motor sorunu ortaya çıktı. Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TUSAŞ/TAI) tarafından üretilen ATAK helikopterinde Amerikan Honeywell ile İngiliz Rolls Royce şirketlerinin ortak girişimi olan Light Helicopter Turbine Engine Company’in (LHTEC) ürettiği CTS800 tipi motor kullanılıyor. Helikopterde bu motor kullanıldığı için başka bir ülkeye ihracatında ABD Savunma Bakanlığı’nın (Pentagon) izni gerekiyor. Pentagon’dan bu izin halen çıkmadı. Rusya’dan alınan S-400 füzeleri nedeniyle ABD’den yaptırım tehditlerinin geldiği bir dönemde bu iznin kısa vadede çıkması beklenmiyor.

Geçen yıl sonunda Türkiye’nin ATAK için LHTEC motoruna Fransa ve Polonya’dan alternatif aradığı yönündeki haberler basında yer almıştı. Ancak Pakistan ATAK helikopterinde ABD dışındaki bir ülkeden motor kullanılması durumunda Himalayalar’da yeniden test uçuşu yapılmasını şart koşuyor.

TUSAŞ Motor Sanayii’nin (TEI) yerli helikopter motoru olarak tasarladığı turboşaft motorunun ilk testi ise geçen yılın sonunda yapıldı. Yerli helikopter motorunun seri üretim aşamasına gelmesi ve ATAK helikopterinde kullanılabilmesinin ise uzun vadede gerçekleşebileceği belirtiliyor.

Türkiye’de şu anda Kara Kuvvetleri Komutanlığı’na 41, Jandarma Genel Komutanlığı’na 6 olmak üzere toplam 47 ATAK helikoperi teslim edildi.

Reklam

Önceki Haberler

Bahçeli: İsrail’in amacı terörsüz Türkiye hedefini efendileri hesabına baltalamaktır

İsrail'in İran'a saldırını değerlendiren Bahçeli, "İsrail’in siyasi ve stratejik amacı Anadolu coğrafyasını çevrelemek, terörsüz Türkiye…

17 Haziran 2025 18:33

ABD donanması İran’a karşı kullanılıyor

İsrail’in İran’a başlattığı geniş çaplı hava harekatının ardından çatışmalar beşinci gününe girdi. İki ülke de…

17 Haziran 2025 17:43

Kanal İstanbul güzergahındaki arsalar imara açılmaya devam ediyor

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikli Bakanlığı, Kanal İstanbul bölgesi için yeni bir imar planı hazırladı.…

17 Haziran 2025 16:29

Hukuk örgütleri Avukat Ebru Timtik’i andı

Hukuk örgütleri, adil yargılama talebiyle girdiği açlık grevi sonucu yaşamını yitiren Avukat Ebru Timtik'i andı.

17 Haziran 2025 15:55

Dilan Polat’ın korumasına hastane önünde silahlı saldırı: Avukatlarından açıklama geldi

Ümraniye’de, Dilan Polat’ın tedavi gördüğü özel hastanenin önünde silahlı saldırıya uğrayan özel koruma Alper Ş.…

17 Haziran 2025 14:35

Ümit Özdağ hakkında tahliye kararı

Zafer Partisi Genel Başkanı Ümit Özdağ hakkında tahliye kararı çıktı. Özdağ, 'halkı kin ve düşmanlığa…

17 Haziran 2025 14:30
Reklam