Reklam
Kategoriler: İç Açı

ATAK’a motor engeli: ABD ve İngiltere’den olumsuz yanıt

Reklam

Türkiye’nin uzun süredir ihraç etmek için üzerinde çalıştığı ATAK helikopterinin ihracatı için motor engelinin aşılamadığı ortaya çıktı. ATAK’ın ABD-İngiltere ortak yapımı motoru nedeniyle satış belirsizliği devam ediyor.

Cumhuriyet’in haberine göre; AKP Genel Başkanı ve Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın önceki gün gazete ve televizyonların genel yayın yönetmenleriyle yaptığı toplantıdaki açıklamaları, ATAK helikopterinde kullanılan ABD-İngiltere ortak yapımı motor için İngiliz Rolls Royce’tan talepte bulunulduğunu ancak bu talebe olumlu yanıt verilmediğini ortaya koydu.

Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı, 13 Temmuz 2018’de Pakistan’a 30 adet T129 ATAK helikopteri satışı konusunda anlaşma sağladı. Anlaşmanın yapıldığı dönemde ihracatın toplam tutarının 1.5 milyar dolar tutarında olduğu ve böylece Türkiye tarihinin tek seferde en büyük savunma sanayii ihracatının gerçekleştireceği belirtilmişti. Ayrıca Filipinler’in de ATAK helikopterine ilgi gösterdiği belirtilmiş, bu kapsamda Türkiye ile Filipinler arasında Savunma Sanayii İşbirliği Mutabakat Muhtırası imzalanmıştı.

O dönemde Pakistan’a ilk ATAK helikopterinin 2019 yılı içinde teslim edileceği haberleri yapılmıştı ancak takvimde helikopterin en önemli parçalarından olan motor sorunu ortaya çıktı. Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TUSAŞ/TAI) tarafından üretilen ATAK helikopterinde Amerikan Honeywell ile İngiliz Rolls Royce şirketlerinin ortak girişimi olan Light Helicopter Turbine Engine Company’in (LHTEC) ürettiği CTS800 tipi motor kullanılıyor. Helikopterde bu motor kullanıldığı için başka bir ülkeye ihracatında ABD Savunma Bakanlığı’nın (Pentagon) izni gerekiyor. Pentagon’dan bu izin halen çıkmadı. Rusya’dan alınan S-400 füzeleri nedeniyle ABD’den yaptırım tehditlerinin geldiği bir dönemde bu iznin kısa vadede çıkması beklenmiyor.

Geçen yıl sonunda Türkiye’nin ATAK için LHTEC motoruna Fransa ve Polonya’dan alternatif aradığı yönündeki haberler basında yer almıştı. Ancak Pakistan ATAK helikopterinde ABD dışındaki bir ülkeden motor kullanılması durumunda Himalayalar’da yeniden test uçuşu yapılmasını şart koşuyor.

TUSAŞ Motor Sanayii’nin (TEI) yerli helikopter motoru olarak tasarladığı turboşaft motorunun ilk testi ise geçen yılın sonunda yapıldı. Yerli helikopter motorunun seri üretim aşamasına gelmesi ve ATAK helikopterinde kullanılabilmesinin ise uzun vadede gerçekleşebileceği belirtiliyor.

Türkiye’de şu anda Kara Kuvvetleri Komutanlığı’na 41, Jandarma Genel Komutanlığı’na 6 olmak üzere toplam 47 ATAK helikoperi teslim edildi.

Reklam

Önceki Haberler

Erdoğan’ın yanlışını düzelten Japon içerik üreticisinin oturma izni reddedildi

Türkiye'de 7 yıldır yaşayan Japon Youtuber Yoshi Enomoto, oturma izninin reddedildiğini duyurdu ve ülkesine geri…

22 Ağustos 2025 18:18

Zeytinli Rock Festivali üçüncü kez iptal edildi

Türkiye’nin en büyük müzik etkinliklerinden biri olan Zeytinli Rock Festivali'ne yeniden yasak geldi. Bölge İdare…

22 Ağustos 2025 18:04

Beyoğlu Belediye Başkan Vekili belli oldu

İnan Güney'in tutuklanmasının ardından Beyoğlu Belediye Başkan Vekili belli oldu. Belediye Meclisi'nde yapılan seçimin son…

22 Ağustos 2025 18:00

Depremde 219 yurttaşın hayatını kaybettiği Atilla Eren Apartmanı’nın müteahhidi ifade verdikten sonra serbest bırakılmış

Hatay'da 6 Şubat depremlerinde yıkılan ve 219 kişinin hayatını kaybettiği Atilla Eren Apartmanı davasında, hakkında…

22 Ağustos 2025 17:56

Kulis: AKP ve MHP arasında açılım krizi derinleşiyor

TBMM’deki açılım süreci kulislerinde AKP’nin tüm yükü MHP’ye bırakması, sürecin başarısızlıkla sonuçlanacağı endişelerini artırıyor. Suriye’deki…

22 Ağustos 2025 14:30

Türkiye’de et fiyatları dünya ortalamasının 2,5 katı!

Ekonomist İnan Mutlu, Et ve Süt Kurumu’nu (ESK) eleştirerek, Türkiye’deki kırmızı et fiyatlarının dünya ortalamasının…

22 Ağustos 2025 14:16
Reklam