Reklam
Kategoriler: İç Açı

‘Bekçilere verilen görev ve yetkiler ‘parti kolluğu’ yaratabilir’

Reklam

TBMM İçişleri Komisyonu’ndan jet hızıyla geçen Çarşı ve Mahalle Bekçileri Kanunu Teklifi, 48 günlük aranın ardından bugün yeniden çalışmalarına başlayan TBMM Genel Kurulu’nun ilk gündemi oldu.

TBMM Anayasa Komisyonu Üyesi ve CHP İstanbul Milletvekili İbrahim Kaboğlu, teklifle ilgili değerlendirmesinde, bekçilere tanınan üst arama, silah kullanma, toplamsal olaylara müdahale etme yetkilerinin “devletin ahlak polisliği yapması” ve “bireylerin hayat tarzına müdahale etmesi” riskini içerdiğini vurguladı.

ANKA’ya konuşan Kaboğlu, “Saray’a jandarma ve polis yetmedi. Teklif ile bekçiler, polis ve jandarma içinde ve dışında adeta üçüncü bir silahlı kolluk olacak. Verilen görev ve yetkiler yelpazesinde de idari ve adli kolluk ötesinde, yerel yönetimlerin yetkilerini, hatta yurttaş hak ve sorumluluklarını da kapsamına alarak Anayasa’ya açık aykırılıklar oluşturacak” dedi.

“POLİSİNKİNDEN BÜYÜK DURDURMA YETKİSİ”

Teklifin Anayasa’ya aykırı olduğunu ve keyfi sonuçlar doğuracağını belirten Kaboğlu, şunları söyledi:

“‘Kamu düzenini bozacak mahiyetteki gösteri, yürüyüş ve karışıklıkların önlenmesi’ amacıyla bekçilere önleyici tedbir alma yetkisi veren madde, keyfî sonuçlar doğurabilecektir. Neyin kamu düzenini bozacak mahiyette olduğunun ve hak sınırlayıcı olabilecek tedbirleri gerektirdiğinin tespiti, bir yardımcı kolluk mensubuna bırakılamaz. Ayrıca ‘önleyici tedbirler’ gibi kapsamı belirsiz bir ibareyle bu silahlı kolluk mensuplarına verilen sınırları belirsiz yetki, Anayasa’nın hukuk devleti ilkesine aykırıdır. Bekçinin, ‘halkın sükûn ve istirahatini bozanları ve başkalarını rahatsız edenleri engellemek’ şeklindeki görevindeki ‘engellemek’ sözcüğünün ne tür tedbirleri içerebileceği belirsizdir ve keyfî uygulamalara yol açabilecektir. Yine istisnai bir yetki olan kimlik sorma yetkisinin, yardımcı kolluk mensuplarına kadar genişletilmesi, keyfî durumlara yol açabilecektir. Bekçinin, durdurma yetkisini kullanabileceği bir durum olan ‘bir suç veya kabahatin işlenmesini önlemek’ ölçüsü de belirsizdir. Bekçinin suç veya kabahatin işleneceğini hangi ölçüye göre saptayacağı öngörülemezdir. Bekçinin durdurma yetkisinin polisinkinden büyük olması bir çelişki ve tutarsızlıktır. Sadece hak ve özgürlükler bakımından değil, “görev, yetki, sorumluluk” halkası bakımından da sorunlarla yüklü bir mesleğe giriş, ‘liyakat’ ilkesi gereği olmalı iken, İçişleri Bakanlığı yönetmeliği ile belirlenecek. Bu düzenleme, bekçilere verilen görev ve yetkiler ile birlikte, ‘parti kolluğu’ yaratma tehlikesine de açık.”

Bu haber en son değiştirildi 3 Haziran 2020 10:42 10:42

Reklam

Önceki Haberler

Ulaş Karadağ yazdı: 1 Mayıs, Lenin, liberalizm ve demokrasi

Sonuç olarak, Lenin gibi söylenecek olursa eğer, bugün CHP’nin Saraçhane'yi AKP Genel Merkezi'ne giden durak…

5 Mayıs 2024 18:41

TKH’den 1 Mayıs tutuklamalarına ilişkin açıklama: Anayasal hakkını kullanmak suç değildir

"Anayasal hakkını kullanmak her yurttaşın en demokratik hakkıdır. 1 Mayıs'ta anayasal hakkını kullananlar değil, bu…

5 Mayıs 2024 17:52

Kılavuzu CHP olan DİSK: CHP’nin kaçışı, DİSK’in sorumsuzluğu

1 Mayıs, işçi sınıfının birlik, mücadele ve dayanışma günüdür. CHP’nin emekçilerin yanında görünüp oradan soluğu sermayenin bir…

5 Mayıs 2024 11:59

AKP Genel Başkan Yardımcısı Hatay’da depremle ilgili konuştu: Rabbim öyle uygun gördü

AKP Genel Başkan Yardımcısı Yusuf Ziya Yılmaz, Hatay'da yaptığı konuşmada 6 Şubat depremlerine ilişkin açıklamalarda…

5 Mayıs 2024 11:12

Hamas’tan ateşkes ile ilgili açıklama

Gazze için yürütülen ateşkes gündemine Hamas'tan yanıt geldi.

5 Mayıs 2024 10:35

“AKP’nin tarikatsever bakanının talimatıyla hazırlanan müfredatı reddediyoruz”

"Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli" adıyla yayımlanan yeni müfredat taslağına karşı Laiklik Meclisi açıklamada bulundu.

5 Mayıs 2024 09:57
Reklam