Reklam
Kategoriler: Yaşam

Gezici Araştırma: Türkiye’nin kaderini Z kuşağı belirleyecek

Reklam

Gezici Araştırma Merkezi, Türkiye’nin 12 ilinde 20 yaş altını temsil eden Z kuşağı ile bir anket yaptı. Araştırma Z kuşağının siyasi tercihlerini ve hayata bakış açılarını ortaya çıkarmayı amaçlıyordu. Gezici Araştırma Merkezi Başkanı Murat Gezici araştırma sonucunu “2023 seçimlerinde oy kullanacak her 5 kişiden biri yeni nesil Z kuşağı olacak” ifadeleriyle değerlendirdi.

Gezici Araştırma Merkezi tarafından, Türkiye genelinde sosyal, ekonomik, politik ve kültürel konular ile ilgili seçmenin algısını belirlemek üzere 12 ilde 18 ilçede “Z kuşağı anketi” yapıldı. Araştırma 20 yaş ve altını temsil eden bin 62 kişilik Z grubuyla yüz yüze gerçekleşti. Gezici Araştırma Merkezi Başkanı ve Uluslararası Güvenlik ve Stratejik Çalışmalar Uzmanı Murat Gezici “Z kuşağına Ait Araştırma Raporu”nu yayınladı ve Sözcü’den Hande Zeyrek‘e açıklamalarda bulundu.

Raporda şu tespitler yer buldu:

HER 5 SEÇMENDEN 1’İ Z KUŞAĞI

“Şu an 20 yaş ve altında bulunan milenyum sonrası bireyler Z kuşağı olarak tanımlanıyor. 2023 seçimlerinde her 5 kişiden biri Z kuşağı olacak. Bu yeni seçmenin önünde set oluşturanlar seçimin kazananı olamayacak. Seçimin kaderi Z kuşağının elinde.”

“Ana muhalefetin oyuna yakın bir oyu olan, 5-6 siyasi partinin oyuna denk gelen bu nüfus, siyasilerin yeni odak grupları olacak. 2018 seçimlerinde ilk defa oy kullananların yüzde 76.6’sı Cumhur İttifakı’na oy vermedi. Gerek iktidar ve gerekse muhalefetin Z kuşağına uygun politikalar belirlemesi şart.”

“Özellikle 2023 Cumhurbaşkanlığı seçimde Z kuşağı kesinlikle belirleyici olacaktır. Hatta Y kuşağının son dönemindeki gençleri de hemen hemen Z kuşağının hassasiyetlerini paylaşıyor. Muhalefetin adayı bu iki kuşağa yakın tercihler belirlemeli.”

“Siyasetçilerin karşısında yapacakları ile güvenlerini kolay kazanabilecek potansiyelde bir kuşak var. Dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip eden, dijital dil kullanabilen, Türkiye’yi tüm dünyaya açabilecek yetkinliğe sahip, gençlere istihdam güvenini verebilen bir aday olmalıdır.”

EŞİTLİK İLKESİ

Raporun sonuçları ise şöyle:

“Z Kuşağı insan hakları, hayvan hakları, cinsiyet ayrımcılığı gibi konularda duyarlılığı ön planda olan, haklar konusunda eşitlik temelli bir anlayışa sahip. Z kuşağının yüzde 45 gibi oldukça önemli bir oranı herkesin eşit ve benzer haklara sahip olduğu görüşünü savunuyor.”

“Bu çerçevede bu kuşak için ırk, cinsiyet, din, dil, mezhep gibi unsurlar düşük bir öneme sahip. Örneğin ‘Farklı bir din veya mezhebe ait biriyle evlenebilirim’ diyenlerin oranı bundan önceki nesilde yüzde 32.8 iken, Z kuşağı içinde yer alanlarda bu oran yüzde 82.2.”

“Bu değerler, Z kuşağı için din ya da mezhep farkının önceki kuşaklara göre büyük ölçüde önemsiz kaldığını gösteriyor. Bu kuşağın yüzde 15.7’si namaz kılma, oruç tutma gibi dini inançlarının gerekliliklerini yerine getirdiğini söylerken, yüzde 55.8’si ise bu gereklilikleri yerine getirmediğini söyledi. Yüzde 28.5’i de inançsız olduğunu ifade etti.”

“Z kuşağı dışındakilerin ise yüzde 62’si oruç tuttuğunu söylerken, yüzde 32’si ise düzenli ibadet ettiğini belirtti. Z kuşağının yüzde 76.4’ü adalet, demokrasi, ifade ve düşünce özgürlüğü, liyakat, israf, sanat gibi kavramları önemli bulduğunu ifade etti. AB’yi destekleyenlerin oranı Z kuşağında yüzde 78.6 iken diğer X ve Y kuşaklarında bu oran yüzde 35.6.”

Z KUŞAĞI KİMLERDEN OLUŞUYOR?

Literatürde 1980’den önce doğmuş nesil X, 1980-2000 arası doğmuş nesli ise Y kuşağı olarak adlandırılıyor. 2000’den sonra doğmuş, yani şu an 20 yaş ve altında bulunan Milenyum sonrası bireyler Z kuşağı olarak tanımlanıyor. Z kuşağının özelliği teknoloji ile olan ilişkisinin daha önceki jenerasyonlarlardan daha yoğun olmasıdır.

Z Kuşağı en fazla Türkiye’nin en büyük 10 şehrinde yaşıyor. Türkiye’de ilk onda yer alan büyük şehirlerde her dört kişiden biri, İstanbul ve İzmir gibi şehirlerde ise her üç kişiden biri Z kuşağından. 2023’te iş gücü nüfusunun yüzde 42’sini bu kuşak oluşturacak.

Z kuşağının en çok iletişim kurduğu sosyal medya platformu yüzde 76 ile Instagram. Ardından yüzde 65.1 ile Facebook, yüzde 37.2 ile Twitter, yüzde 22 ile Snapcchat ve Tiktok, yüzde 27 ile Youtube geliyor.

X kuşağının iletişim yolu gazete ve televizyonken Z kuşağı bilgiyi sosyal medyadan alıyor. Günlük sosyal medyada geçirdikleri zaman ise ortalama 6 saat. Bu kuşağın yüzde 65’i ise akıllı telefon kullanıyor.

Ankette Z kuşağının yüzde 86.7’si oy kullanırken ebeveynlerin etkisinin olamayacağını, kendi iradesinin ön planda olduğunu söyledi.

Reklam

Önceki Haberler

İmralı Heyeti’nden Erdoğan görüşmesi öncesinde açıklama

DEM Parti İmralı Heyeti Üyesi Mithat Sancar, AKP'li Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ile görüşme öncesinde…

30 Ekim 2025 17:42

Kartalkaya yangını davasında sanık avukatı: Benim müvekkilim gerizekalı

Kartalkaya davasında tutuklu sanıklardan otelin muhasebe müdürü Kadir Özdemir'in avukatı Serbülent Baykan savunmasında "Benim müvekkilim…

30 Ekim 2025 17:20

Enflasyon hesaplama yöntemi değişiyor

TÜİK 2026 Ocak ayından itibaren enflasyon hesaplamalarında değişiklik olacağını açıkladı.

30 Ekim 2025 17:10

Avukat Burak Saldıroğlu, tutuklandığı ‘Cumhurbaşkanına hakaret’ davasından beraat etti

Avukat Burak Saldıroğlu, CHP'nin Cumhurbaşkanı adayı, İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu'nun 19 Mart operasyonuyla tutuklanmasının ardından…

30 Ekim 2025 16:24

Erdoğan’dan AB’ye tam üyelik mesajı

AKP'li Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Türkiye'yi ziyaret eden Almanya Başbakanı Friedrich Merz ile bir araya…

30 Ekim 2025 16:11

Türkiye Petrolleri üst yönetimindeki üç yönetici hakkında tutuklama kararı!

TP Petrol Dağıtım AŞ firmasının Enerji Piyasası Düzenleme Kurumuna (EPDK) bildirdiği Antalya ve Hatay'daki akaryakıt…

30 Ekim 2025 15:13
Reklam