Limak-Kalyon-Cengiz elenince, havaalanı ihalesi 'firma lehine' değiştirildi
Limak-Kalyon-Cengiz üçlüsünün elenmesinin ardından iptal edilen Çukurova Havaalanı ihalesinde gündeme gelen değişiklik üzerine, değişikliklerin ilk ihalede elenen ortak girişime ihaleyi teslim etmek için yapıldığı iddia edildi.
Limak-Kalyon-Cengiz İnşaat Ortak Girişim Grubu’nun elenmesinin ardından iptal edilen Çukurova Havalimanı ihalesinde yeni iddialar gündeme geldi. CHP Adana Milletvekili Burhanettin Bulut, 26 Ekim’de yapılacak ihale öncesinde şartnamedeki değişikliklerin ilk ihalede elenen ortak girişime ihaleyi teslim etmek için yapıldığını söyledi.
GEÇİCİ TEMİNAT TUTARI 600 BİN EURO
Bulut, konuyu Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının yanıtlaması istemiyle verdiği soru önergesiyle TBMM gündemine getirdi. DHMİ,Çukurova Havaalanı üstyapı tesislerinin Yap-İşlet-Devret (YİD) modeli ile yapımı ve işletilmesi için ihale açtı. Limak–Kalyon–Cengiz İnşaat ortak girişiminin elenmesinin ardından iptal edilen ihalede geçici teminat tutarı 600 bin Euro olarak belirlendi. İhaleye 26 Ekim’e kadar teklif verilebilecek.
Bulut, ihale öncesinde yapılan değişikliklere dikkat çekerek DHMİ’nin “önceki projelerin aşırı maliyetli olduğu için uygulanır olmadığı, projeyi yapan şirketin iflas etmesiyle durdurulduğu ve inşaat alanının sular altında kaldığı” gerekçelerine işaret ederek, açılan yeni ihaleye mevcut projeyle katılmak istemeyen şirketler nedeniyle yeni bir ihale ile yeni bir proje temin edildiğini belirtti.
“TAMAMEN YÜKLENİCİ FİRMA LEHİNE…”
Havalimanı üstyapı tesislerinin YİD modeli ile işletilmesi için şartnamenin değiştirildiğini ve 3. ihale sürecinin başladığını belirten Bulut, şu ifadeleri kullandı:
“Son şartname, ilk iki ihale şartnamesi ile karşılaştırıldığında ödemeler dengesinin tamamen yüklenici lehine değiştirildiği, projelerin tamamen yüklenici tarafından temin edilmesi gibi idarenin kontrolünü devre dışı bırakacak şekilde değişiklikler yapıldığı iddia edilmektedir. Ayrıca terminal binasının 60 bin metrekareye düşürülmesi belirlenmiş olmasına rağmen mevcut 150 bin metrekareye yayılmış enkaz inşaatın nasıl revize edileceği ve projenin bunun üzerine nasıl kurgulanacağı hususları tamamen belirsiz hale getirilmiştir. Söz konusu ihalenin haricinde mevcut enkazla ilgili hususların ihale dışına kolaylıkla atılabileceği ve yatırıma ayrı bir yük getirebilme ihtimalleri projenin yüklenici firmanın kendisi tarafından yapılması nedeni ile ucu açık hale getirilmiştir. İhalenin ön proje olmaksızın yapılıyor olması yüklenicinin sahada mevcut olan her türlü sorunu idareye yıkacağı endişesi doğurmaktadır.”
ŞARTNAME NEDEN DEĞİŞTİ?
Bulut, önergesinde şu soruları yöneltti:
“-Çukurova Havaalanı üstyapı tesislerinin 3. ihale şartnamesinin değiştirilmesinin gerekçesi nedir? Terminal binasının 60 bin metrekareye düşürülecek olmasına rağmen mevcut 150 bin metrekareye yayılan inşaat alanı nasıl revize edilecektir?
-Tüm projelerin temini ve proje kararlarının, idare tarafından kontrolünü imkansız kılacak bir şartname ile yükleniciye bırakılmasının gerekçesi nedir?
-İhale şartnamesinde neden ön proje istenmemiştir ? Üstyapı tesisleri için açılan ilk proje ihalesinin iptal edilmesiyle kamu zararı ne olmuştur ?
-Yeni proje ne kadara mal olmuştur ?
-İdarenin elinde yatırımla ilgili 2 adet proje varken 3. ihalede bu projeler neden kullanılmamış ve proje temini yükleniciye bırakılmıştır?
– İhalede Limak-Cengiz-Kalyon Ortak Girişimi şartlı teklif nedeni ile elenmiştir. Elenmeye neden olan bu şartlar nelerdir ve bu şartlar 3. ihale şartnamesinde yer almış mıdır?
-Bu değişiklikler ilk ihalede elenen ortak girişime ihaleyi teslim etmek için mi yapılmaktadır?”