Toplu taşımada 'yüzde 50' kuralı böyle kalkmış: Çok uğraştık, insanlar para kazanamıyordu
Koronavirüs tedbirleri kapsamında konulan, toplu taşımada yüzde 50 yolcu kapasitesi kuralının kaldırılması kararının arkasından TESK Başkanı çıktı.
Koronavirüs salgını Türkiye’de can almaya devam eder ve her gün 900’e yakın yeni vaka sayısı kaydedilirken toplu taşımada yüzde 50 yolcu kapasitesi kuralının kaldırılması tepkiyle karşılanmıştı. Kararı İçişleri Bakanlığından ve haber ajanslarından önce patron örgütü Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Başkanı Bendevi Palandöken’in duyurması dikkat çekmişti.
Habertürk’ten Muharrem Sarıkaya’ya konuşan Palandöken, İçişleri Bakanlığı’nın bu kararı almasında kendi çabalarının etkili olduğunu açıkladı. Palandöken “İşe yetişmek için başka alternatifi yok” diye konuştu.
“ESNAF MAZOT PARASINI ÇIKARAMIYOR”
Muharrem Sarıkaya, ‘Toplu taşımadaki yüzde 50 şartını yolcular kaldırdı’ başlıklı yazısında Palandöken’le yaptığı konuşmayı şöyle aktardı:
“Restoranlar, kafelerdeki sosyal mesafe şartı sürerken, Bilim Kurulu üyeleri bunun önemine vurgu yaparken önceki akşam beklenmedik gelişme yaşandı.
Toplu taşıma araçlarındaki yüzde 50 yolcu alarak sosyal mesafeyi korumayı amaçlayan uygulamadan vazgeçildi.
Bu kararı ilk duyuran da Türkiye Esnaf Sanatkarlar Konfederasyonu (TESK) Başkanı Bendevi Palandöken oldu.
Bir başka deyişle biz gazeteci milleti de Palandöken’in bu açıklamasıyla düzenlemenin getirildiğinden haberdar olduk.
Palandöken’i dün arayıp bu konudaki girişimlerini sordum, ‘Evet uğraşım söz konusu oldu’ dedi.
Restoranlarda, kafelerde koronavirüsün bulaşmaması için 1.8 metre şartı devam ederken, otobüs, dolmuş gibi toplu taşıma araçlarında bunun daha riskli olup olmayacağını sordum.
Palandöken ile konuşmamız şöyle devam etti:
– Soru: Yüzde 50 şartının kaldırılması için sizin uğraşınız çok olmuş:
Palandöken: Buraya kadar doğru. Mevcut koltuk sayısı kadar alacaklar, ayaktaki yolcuya İl Pandemi kuralları karar verecekler.
– Soru: Bu risk oluşturmayacak mı?
Palandöken: Bunu biz değil yolcu yaptı, duraklarda insanlar mücadele veriyor işe gidemiyorlar. Onlar bu kararın alınmasını sağladı. Koltuk sayısından fazla alamayacak, fazlasına iller karar verecek.
– Soru: Siz bana öyle bir dolmuş veya otobüs söyleyin ki müşterisini en az sayıda alsın… İkinci zıplama yaratacağı kaygısı sizde yok mu?
Palandöken: Kuralların uygulaması devam ederse olmaz; zaten AVM’ler falan da açıldı, kahvehaneler açıldı. Bundan sonraki süreçte sıcaklar arttı, koronavirüsün etkisi azaldığı için sorunlu olmayacak. İşe yetişmek için başka alternatifi yok…
– Soru: İkinci bir zıplama olursa bu sorumluluğu siz üstlenir misiniz?
Palandöken: Dolmuşta yolcu inip biniyor, kısa mesafe yapıyor. Restoranda oturup 2-3 saat muhabbet yapacak. Ama öbür türlü de esnaf büyük zararda.
– Soru: İnme binme ile devinim daha fazla oluyor, bu bulaş oranını arttırmıyor mu?
Palandöken: Esnafın bu aradaki menfaatini, halkın seyahatini rahatlıkla yapıp işe yetişmesinin temini ile ilgili olarak bunu yaptık. İnsanlar, esnaf ringde zarar ediyor. Üç aydır insanlar para kazanmayı boş verin mazot parasını çıkaramıyor.
– Soru: Para mı yaşam mı?
Palandöken: Önemli olan yaşam… En önemlisi insan sağlığı. Ama esnafın oradaki sıkıntısını aşmak, durakta bekleyenlerin işe yetişmesini sağlamak için de bu gerekiyor…”