Sayıştay Kuzey Marmara Otoyolu Raporu'nu sansürledi
“Milletin parasının yandaşlara nasıl aktarıldığının belgesi”
Geçiş garantileriyle tepki çeken Kuzey Marmara Otoyolu (KMO) Projesi’ne ilişkin Sayıştay’ın taslak raporu ortaya çıktı. Taslak rapora göre, Kuzey Marmara Otoyolu Kınalı-Odayeri ile Kurtköy-Akyazı kesimi işlerinin uygulama sözleşmeleri imzalandıktan sonra değiştirildi. Sayıştay bu değişikliklerin, “görevli şirketler lehine” yapıldığını vurguladı. Yapılan değişiklikle, “işletme süresi artırıldı”, “garanti ücreti yükseltildi” ve “araç geçiş garantisi yaklaşık ikiye katlandı.” Ayrıca sözleşmedeki geçiş ücretiyle ilgili kur güncellemesinin, “her yıl bir yerine iki defa yapılmasına” karar verildi. CHP’li Ahmet Akın, “yapılan işlemin kamu bütçesine büyük bir yük getirdiğini” belirterek, “Milletin parasının yandaşlara nasıl aktarıldığının belgesi” dedi.
Cumhuriyet’te yer alan haberde taslak raporda söz konusu bulgulara ilişkin ayrıntılara da yer verildi. Buna göre Kınalı-Odayeri kesiminde teklif edilen işletme süresi 4 yıl 9 ay 12 gün (1742 gün) olmasına karşın 12 yıl 4 ay 27 gün (4527 gün) ilave işletme süresi verildi. Kurtköy-Akyazı kesiminde teklif edilen işletme süresi de 3 yıl 9 ay 12 gün (1377 gün) olmasına karşın, 11 yıl 7 ay 11 gün (4236 gün) ilave işletme süresi hesaplandı. Böylece Kurtköy-Akyazı kesiminin işletme süresi yüzde 308 arttı.
Yeni sözleşmelerde 2019, 2029 ve 2030 yıllarında günlük verilen araç geçiş garantileri sabit kalırken 2020-2028 yılları arasını kapsayan 9 yıllık dönemdeki garantiler artırıldı. Raporda, araç geçiş garantisinde yapılan değişiklikler şöyle anlatıldı:
Sansürlenen taslağı ortaya çıkaran CHP Genel Başkan Yardımcısı Ahmet Akın, yapılan işlemin kamu bütçesine “büyük bir yük getirdiğine” dikkat çekerek, “Milletin parasının yandaşlara nasıl aktarıldığının belgesi” yorumunu yaptı.