YHT projelerinde plansızlık 100 milyar liraya mal oldu!
"Anlıyoruz ki TCDD bünyesindeyken YHT hatlarıyla ilgili oldukça eksik planlama yapılmış. Bu eksik planlama, 2021 yılı yatırım programında maliyetlerin katlanmasına neden oldu. Bu durum öngörüsüzlüğün ve plansızlığın çok açık göstergesidir."
Yüksek Hızlı Tren (YHT) projelerinde toplam 36,5 milyar TL olan maliyetin 2021 yatırım programında 133,9 milyar TL’ye çıkmasının ardındaki gerekçe plansızlık çıktı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Ankara-İzmir, Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli, Adana-Osmaniye-Gaziantep, Yerköy-Kayseri, Gebze-Sabiha Gökçen-İstanbul Havalimanı-Halkalı, Aksaray-Ulukışla-Yenice YHT projelerini Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları’ndan (TCDD) alarak Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’ne (AYGM) devretmişti. Bu süreçte ortaya çıkan rekor orandaki maliyet artışlarını Meclis gündemine taşıyan CHP Başkan Yardımcısı Ahmet Akın, projelerin maliyetinin neden 36,5 milyar TL’den 133,9 milyar TL’ye çıktığını Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na sormuştu.
Ulaştırma Bakanlığı söz konusu soruya verdiği Türkiye genelindeki ilgili YHT hatlarının TCDD bünyesindeyken yatırım programında yalnızca altyapı işleri bulunduğu belirtirken, AYGM uhdesinde sözkonusu hatların üstyapı işleri, elektrifikasyon-sinyalizasyon işleri, gar tesislerini teşkil etmek ve şehir merkezi geçişlerindeki konvansiyonel hatların şehir dışına taşınmasının da bulunduğu ifade edildi. Yanıtta, YHT hatlarındaki katlanan maliyetlerle ilgili, “Artış değil, kapsam farkı söz konusudur” denildi.
CHP’li Akın, Bakanlığın YHT hatlarında yaşanan olağanüstü maliyet artışına plansızlığın neden olduğunu kabul ettiğini belirterek, “Bakanlığın verdiği yanıt, iktidarın Türkiye’yi yönetemediğinin açık bir itirafı” dedi.
Akın, şöyle devam etti:
“Anlıyoruz ki TCDD bünyesindeyken YHT hatlarıyla ilgili oldukça eksik planlama yapılmış. Bu eksik planlama, 2021 yılı yatırım programında maliyetlerin katlanmasına neden oldu. Bu durum öngörüsüzlüğün ve plansızlığın çok açık göstergesidir. Son bir yıl içerisinde döviz kuru arttı. Yurt dışı kredi maliyetleri de yükseldi. Kısaca 2020 yılına göre 2021 yılında gerçekleştirilecek bir yatırımın maliyetleri arttı. Başka bir deyişle 2020 yılı yatırım programındaki eksik planlama ister istemez kamu zararına neden olacak.”