Karadeniz, 'AKP'nin otoyolu'nu dört kez yutmuş

Kilimli yolu yapımına 2002’de başlandı. 2011 ve 2020’de iki kez ihale edilen yol, yaklaşık 500 milyon liraya mal oldu. Yol, sel ve yağış nedeniyle dört kez çöktü.

Karadeniz, 'AKP'nin otoyolu'nu dört kez yutmuş

Cumhuriyet’ten Mustafa Çakır‘ın haberine göre, bugün açılacağı belirtilen ancak dördüncü kez dalgaların altında kalınca açılışı ertelenen Zonguldak Kilimli yoluyla ilgili 2017’de “ihaleye aykırı malzemeler kullanıldığı” iddiasıyla “ihbarda” bulunulduğu ortaya çıktı. Zonguldak Cumhuriyet Başsavcılığı’nın yürüttüğü soruşturmadan takipsizlik çıktı. CHP Zonguldak Milletvekili Ünal Demirtaş, başsavcılığın kararını paylaştı. Karara göre, bir kişi Kilimli yolu inşaatında “gerçeğe aykırı kantar fişleri düzenlendiği ve ihaleye aykırı malzemeler kullanıldığına” dikkat çekerek savcılığa ihbarda bulundu. Savcılık, Karayolları 15. Bölge Müdürlüğü görevlileri, Özdoğanlar Taahhüt İnş. San. Tic. A.Ş yetkilisi, Zonguldak Şen İnşaat Sanayi Ticaret Ltd. Şti. yetkilisi hakkında “edimin ifasına fesat karıştırma” iddiasıyla soruşturma başlattı.

Savcılık soruşturmada Ulaştırma Bakanlığı’ndan da bilgi istedi. Bakanlığın 15 Mart 2019 tarihli yazısı ve ekinde, Teftiş Kurulu Başkanlığı’nın 19 Şubat 2019 tarihli inceleme raporuna yer verildi.

‘ÜÇ FARKLI TAŞ’

Bu raporda işlemler mevzuata uygun bulundu. Başsavcılığın kararında, tahkimat içerisinde gri sarı kireç taşı, gri kireç taşı ve yeşil kil taşı olmak üzere üç farklı taş çeşidi kullanıldığı belirtildi. İşin tahkimat kısmının imalatında kullanılan kategorik taşlardan gri sarı kireç taşı ve gri kireç taşı ile ilgili deney sonuçlarının şartnamede belirtilen limitler dahilinde ve kabul edilebilir olduğu belirtildi. Yeşil kil taşının ise karayolu teknik şartnamesinde yer alan “referans değerleri taşımadığı ve kabul edilebilir nitelikte olmadığına” işaret edilen kararda, “Ancak şartname veya sözleşme konusu eserin kabul işleminin yapılmaması nedeniyle şüphelilerin üzerlerine atılı suçun yasal unsurları itibarıyla oluşmadığı” belirtilerek, kamu adına kovuşturmaya yer olmadığına karar verildi.

‘BAKANLIK AKLAMIŞ’

21 Ekim 2019’da alınan kararı değerlendiren CHP’li Ünal Demirtaş, şunları söyledi: “Aslında Bakanlık, verdiği bu rapor ile söz konusu yolda yapılan yolsuzlukları örtbas ederken, kusurlu olduğu iddia edilen Şen İnşaat’ı aklamış. Savcılık da bu rapora dayanarak, dosyada takipsizlik kararı vermiş. Ancak kot seviyesi düşük olduğu için dalgalar defalarca yolu yuttu. Düzgün malzeme kullanılmadığı için yolda sürekli çökme, kayma yaşanıyor. Vatandaşlarımızın can güvenliği tehlikede.”

En son yaşanan olayla yapımda yolsuzluk olduğunun ortaya çıktığını belirten Demirtaş, “2017’deki ihbar yeniden gündeme alınmalı. Bu büyük kamu zararı ilgili kişilerden tazmin edilmeli, cezai yönden de bir kovuşturma başlatılmalı” dedi.