Porsche, Nazi günlerine geri mi dönüyor?

Porsche SE Avrupa’daki artan savunma harcamalarını fırsat bilerek savunma ve altyapı sektörlerine odaklanacağını açıkladı. Porsche’nin geçmişte Nazilerle ilişkisi bilinen bir gerçek Firmanın bu çıkışı Nazilerle olan geçmişteki ilişkilerini yeniden gündeme getirdi.

Porsche, Nazi günlerine geri mi dönüyor?

ABD’nin uyguladığı yüksek ithalat vergileri, küresel otomobil üreticilerini başka alanlarda faaliyetlerini artırmaya yöneltiyor. AB ile ABD arasında varılan yeni ticaret anlaşmasıyla birlikte AB üretimi otomobillere uygulanan gümrük vergisi yüzde 25’ten yüzde 15’e düşürüldü. Ancak bu oran, Trump’ın ithalat vergilerini yükseltmesinden önceki yüzde 2,5’lik seviyenin hâlâ oldukça üzerinde.

Alman otomobil üreticileri ve parça tedarikçileri, bu yeni küresel ticaret düzeninde savunma sektörünü büyüme potansiyeli olan yeni bir alan olarak değerlendiriyor. Avrupa genelinde artan silahlanma yarışı ise bu yönelimi daha da güçlendiriyor.

Porsche AG ve Volkswagen AG’nin sahibi olan Porsche Automobil Holding SE, savunma sanayi yatırımları için ortaklarla birlikte yeni bir yatırım platformu kurduğunu duyurdu. Şirket, daha önce yatırımlarında hem askeri hem de sivil kullanım şartı ararken, bu kriteri kaldırarak tamamen savunma odaklı girişimlere yönelmeye karar verdi.

Mart ayında savunma ve altyapı alanlarını uzun vadeli yatırım hedefi olarak değerlendirmeye başladığını duyuran Porsche SE, yeni fon dışında da savunma sektörüne doğrudan yatırım fırsatlarını yakından incelediğini belirtti. Uydu gözetimi, sensör sistemleri, siber güvenlik, lojistik ve tedarik altyapıları şirketin ilgi alanlarının başında geliyor.

PORSCHE NAZİ GEÇMİŞİNE GERİ Mİ DÖNÜYOR?

Yarış arabalarıyla ünlenen Porsche’nin sahibi Ferdinand Porsche, tasarımlarıyla otomotiv sektörüne yön veren bir isim olarak hatırlanıyor; ancak onun Nazi ideolojisine bağlı olduğu ve Hitler’e yakın olduğu birçok kaynakta belirtiliyor.

Hitler’i ünlü Volkswagen Beetle’ı yaratmaya ikna eden Ferdinand Porsche, Nazi rejimiyle yakın bir ilişki içindeydi. Şirketi büyük başarılara taşıyan oğlu Ferry Porsche, Nazi Almanyası’ndaki yarı askeri bir örgüt olan Schutzstaffel’de (SS) gönüllü subaydı.

 

Hitler’in Almanya çapında otoyollar ve sınırlı erişimli otoyollar ağı kurma yönündeki iddialı kampanyasının yanı sıra, gözde projesi, 1.000 Reich markından (o dönemde yaklaşık 140 dolar) daha düşük bir fiyata satılabilecek, uygun fiyatlı ama yine de hızlı bir aracın geliştirilmesi ve seri üretimiydi.

Hitler, bu “halk arabası”nın tasarımını yapması için Avusturyalı ve Alman otomotiv mühendisi Ferdinand Porsche’yi görevlendirdi.

Porsche, 1935’te prototipler üretti ve 1937’de Nazi Partisi’ne katıldı. 1942 yılına gelindiğinde Porsche, II. Dünya Savaşı’nda kullanılan Tiger (P) olarak da bilinen VK4501 gibi tanklar tasarlıyordu. Savaştan sonra Porsche, savaş suçu suçlamalarıyla karşı karşıya kaldı ve bir yıl hapis yattı.

Porsche’nin II. Dünya Savaşı sırasındaki geçmişi, askeri araçlar ve tanklar üretmeyi ve Nazi Almanyası’nın savaş çabalarını desteklemeyi içeriyordu.
Bugün Porsche’nin yeniden savunma ve altyapı yatırımlarına girişmesi geçmişteki Nazi dönemi faaliyetlerini hatırlattı.