Abidin Dino desenleri ilk kez gün yüzüne çıkıyor

Bekir Akbaş’ın uzun zaman önce tutku ve sebatla toplamaya başladığı, ancak hiç sergilemediği Abidin Dino desenleri, 16 Aralık’ta İstanbul Fransız Kültür Merkezi’nde açılacak “Yüz Yıl” dolayısıyla ilk kez gün yüzüne çıkıyor.

Abidin Dino desenleri ilk kez gün yüzüne çıkıyor

Bekir Akbaş’ın uzun zaman önce tutku ve sebatla toplamaya başladığı, ancak hiç sergilemediği Abidin Dino desenleri, 16 Aralık’ta İstanbul Fransız Kültür Merkezi’nde açılacak “Yüz Yıl” dolayısıyla ilk kez gün yüzüne çıkıyor.

2013 yılında, yaklaşık otuz yıldır düzenli olarak temsil ettiği, Türkiye’de sanatın belki de en “ikonik” figürü Abidin Dino’yu, yüzüncü doğum yıldönümünde, yüz desenin yer aldığı bir sergi ile Ankara’da anan Galeri Nev, İstanbul’lu izleyiciler için Akbaş Koleksiyonu’nu yeniden ziyaret ediyor ve sergiyi yepyeni desenlerle tekrar kuruyor. Galeri Nev aynı zamanda 2013 sergisi sırasında yayımlanan ve bir desen defteri olarak tasarlanan “Yüzyıl” kitabını da sergi vesilesi ile İstanbul’lu bibliyofillerin dikkatine sunuyor.

İstanbul Fransız Kültür Merkezi, Akbaş Koleksiyon’nun oluşma serüvenine tanıklık eden ve Nev sergisinin katalog metnini kaleme alan sanat tarihçi İlhan Alemdar’ı, açılışın ertesi günü, 17 Aralık’ta, söz konusu eserlerin çoğunluğunu oluşturan ve Yaşar Kemal’in “Deniz Küstü” romanı ile Nazım Hikmet’in “Kuvvayi Milliye Destanı”nın aralarında bulunduğu, Abidin’in yakın dostlarının elinden çıkma edebi başyapıtlar için gerçekleştirdiği illüstrasyonların izini de süreceği bir konuşma gerçekleştirmek üzere davet ediyor.

İlhan Alemdar’a, bir sanat ve kültür insanını alfabetik sıralama kullanılarak Türkiye´de ilk kez ele alan “A’dan Z’ye Abidin Dino” kitabının yazarı Zeynep Avcı da kendi konuşması ile eşlik ediyor. Dino’nun içinde yaşadığı ve sanatını büyük ölçüde dönüştürdüğü YÜZYIL’ı, bu yüzyılın mekanlarını, insanlarını, akımlarını ve kavramlarını Avcı’dan dinleyecek olmak, sergideki eserlere yeni boyutlar kazandırıyor.

Abidin Dino, ilk desenlerini 1931’de “Artist” dergisinde yayımladı. 20 yaşında D Grubu’nu, 26 yaşında Liman Grubu’nu kurdu. 1934’te Sovyetler Birliği’ne davet edildi, Lenfilm Stüdyoları’nda ressam olarak çalıştı, Sovyet yönetmenlerle film çekimlerine katıldı, Stanislavski için sahne krokileri çizdi. 1937’de Paris’te Gertrude Stein ile bir operanın dekorları üzerine çalıştı. 1941’de Anadolu’ya sürgün edildi. 1951’ de Venedik Bienali’ ne katıldı. 1952’de Paris’e yerleşti; kısa bir süre Tristan Tzara’nın aracılığı ile girdiği Picasso’nun Valluaruis’deki atölyesinde çalıştı. 1955’te Galerie Kleber’de açtığı ilk kişisel sergisini takip eden yarım asırda eserleri New York, Moskova, Amsterdam, Atina, Prag, Zürih, Milano, Roma ve Paris’in de aralarında bulunduğu pek çok farklı kentte izlendi. Paris, Musée de l’Art Moderne de la Ville, Adibin’in resimlerini koleksiyonuna kattı. Türkiye’deki ilk sergisi 1964’te, İstanbul’da bulunan Galeri 1’de düzenlendi. Abidin’in kişisel sergileri daha sonra Ankara, İstanbul ve İzmir’de devam etti, ayrıca eserleri farklı temalar etrafında düzenlenen sayısız karma sergide yer aldı. “Goal” adlı uzun metraj belgesel filmi, 1966 yılında British Academy tarafından Robert Flaherty Belgesel Ödülü’ne layık görüldü. 1979 yılında Fransız Plastik Sanatlar Birliği’nin Onursal Başkanlığına seçildi. 1984’te Galeri Nev, Abidin Dino’nun “El” desenleriyle açıldı. Aradan geçen zamanda Nev, sanatçının on yedi ayrı kişisel sergisine ev sahipliği yaptı ve eserlerini otuz farklı kitap ve katalogda bir araya getirdi.