CHP Ankara Milletvekili Murat Emir, maliyet hesabı 235 milyon dolar olan Gar için “Devlet, yolcu garantisi adı altında yüklenici şirkete para ödeyecek, şirket de bu parayla kullandığı krediyi kapatacak. Yüklenici şirket böylelikle tüm yatırım maliyetini idareden almış olacak” dedi.
CHP’li Emir yaptığı açıklamada, özelleştirmelerle Cumhuriyet’in kamu varlıklarını bir bir haraç-mezat satıldığını, diğer yandan da yap-işlet-devret modeliyle kamunun ve halkın borç yükü altına sokulduğunu kaydetti.
Sözcü’den Başak Kaya’nın haberine göre Emir, açılışı yapılan Ankara Hızlı Tren Garı ile ilgili “AKP yandaş işadamlarını palazlandırırken, halkı daha da kamburlaştıracak” dedi. Emir şunları kaydetti:
Yandaş işadamları kazandı
Ankara Hızlı Tren Garı, yandaş işadamlarının bugüne kadar yaptığı en karlı işlerden biri olarak da tarihe geçti. Yap-işlet-devret modelinde bir nebze de olsa risk alan yandaş işadamları, bu projeyi, sıfır riskle yaptı.
SANAL OLARAK 235 MİLYON DOLAR
Yap-işlet-devret modeli, tüm inşaat maliyetinin yükleniciler tarafından karşılanması, buna karşılık idare tarafından belirli bir süreyle yüklenici firmalara gelir tahsis edilmesi şeklinde yapılmaktadır. Oysa bu ihalede inşaat maliyeti sanal olarak 235 milyon dolar kabul edilir. Sözleşme uyarınca yüklenici şirkete, idare tarafından işletme süresi içinde artırımlı olarak toplam 159 milyon dolar ödeme yapılması öngörüldü.
Devlet tüm maliyeti ödeyecek
Devlet, işletmeden elde edilecek tahsisli gelirlerin dışında doğrudan para ödemeyi kabul etmiştir. Yüklenici şirket, 28 Mart 2014 tarihli bir kredi sözleşmesi imzalayarak yatırım için özel bir bankadan 160 milyon dolar kredi temin etti. Kredinin geri ödemesi, ilk kullandırım tarihinden sonraki 42. aydan başlayarak artan taksitler şeklinde düzenlendi. Bunun anlamı; idare, yolcu garantisi adı altında yüklenici şirkete para ödeyecek, şirket de bu parayla kullandığı krediyi kapatacak. Yüklenici şirket böylelikle tüm yatırım maliyetini idareden almış olacak.
Firma milyarlarca dolarlık bir geliri garantiledi
AVM olarak inşa edilen tesiste, yaklaşık 30 bin metre kare ticari alan kiraya verilecek. 1400-3000 arası araç kapasitesine sahip otoparkı, 5 yıldızlı oteli ve sosyal donatı alanları düşünüldüğünde görevli firma, 20 yıllık işletme süresince sıfır maliyetle milyarlarca dolarlık bir gelire de garantilemiş durumda. Oysa, inşaatı 150-160 milyon dolar gibi bir maliyet olan Ankara Hızlı Tren Garı, Hazine ve gar gelirlerinin garantisi ile yapılıp kamu işletmesi olarak işletilseydi, bu milyarlarca dolarlık gelir kamuya kalacaktı. Bu haliyle Ankara Hızlı Tren Garı’nın akıllarda hızla uyandırdığı düşünce, ne yazık ki, “’Gar’ değil mübarek, ‘yandaş’a ganimet”tir.
Bu haber en son değiştirildi 31 Ekim 2016 13:40 13:40
Hamas yöneticilerinden Sami Ebu Zuhri yaptığı açıklamada en önemli önceliklerinin İsral saldırılarının durdurulması olduğunu ifade…
Erzincan'ın İliç ilçesindeki altın madeni sahasında 13 Şubat'ta meydana gelen heyelanda 9 işçinin hayatını kaybettiği…
İçişleri Bakanlığı’nca kayyum atanan Tunceli Belediyesi Eş Başkanı Birsen Orhan, savcılık sorgusunun ardından tutuklama talebiyle…
Narin Güran cinayetinde amca Salim Güran ve baba Arif Güran'ın araçlarının içinde bulunduğu 5 araç…
Şahin, " Bilinmelidir ki RTÜK sansür kurumu değildir. Anayasamız net bir hükümle sansürü yasaklar" ifadelerini…
Dokuzuncu olağan kongresini gerçekleştiren Saadet Partisi'nde genel başkanlık için Kayseri milletvekili Mahmut Arıkan ile İstanbul…