İZBAN grevi sona erdi: Kocaoğlu'nun yalanı mı, sarı sendikacıların işçiyi satışı mı?
İZBAN grevi bazı soru işaretleri ile sona erdi.
İzmir Banliyö Taşımacılığı A.Ş.’de (İZBAN) bir haftadır süren ve üç yüz işçinin katıldığı grevin dün sona erdiği duyuruldu.
Türkiye’deki neredeyse bütün medya tarafından “İZBAN’da anlaşma sağlandı” ya da “İZBAN’da mutlu son” manşetleri ile verilen grevin anlaşma koşulları ise kafalarda bazı soru işaretleri uyandırdı.
Bunun öncesinde, grev esnasında İzmir’de oluşturulan atmosferin de önem taşıdığının altını çizmek gerekiyor. İzmir Büyükşehir Belediyesi Başkanı Aziz Kocaoğlu ve İZBAN yönetimi hakkını arayan işçileri mütemadiyen İzmir halkına şikayet ederek grevin etkisini kırmaya çalıştılar.
Anlaşmayı Türk-İş Başkanı imzaladı
İzmir Büyükşehir Belediyesi ile Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları’nın (TCDD) yüzde 50’şer payla ortak olduğu Türkiye’nin en büyük şehir içi toplu taşıma sistemi İZBAN’daki grevin Ankara’daki “çözüm zirvesinde” bitirildiği öğrenildi.
Basında çıkan haberlerde tarafların ilk yıl yüzde 15 zam için anlaştığı ifade edilirken, TCDD Genel Müdürlüğü’nde yapılan Toplu İş Sözleşmesi görüşmesine İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu’nun yanı sıra Ulaştırma Bakanlığı Müşteşar Yardımcıları Orhan Birdal ve Selçuk Sert, TCDD Genel Müdürü İsa Apaydın, aynı zamanda Demiryol-İş Genel Başkanı da olan Türk-İş Genel Başkanı Ergün Atalay, İZBAN Yönetim Kurulu üyeleri ve Demiryol-İş İzmir Şube yöneticileri katıldı. İki saatten fazla devam eden müzakereler sonucunda taraflar el sıkıştı. Ardından tüm katılımcılarla birlikte Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan’a gidilerek anlaşmaya imza konuldu. İZBAN’da grevi bitiren anlaşmayı Bakan Arslan ve Başkan Kocaoğlu ile birlikte Türk-İş Genel Başkanı Atalay da imzaladı.
Anlaşma koşulları
İZBAN A.Ş. ile Demiryol-İş Sendikası arasındaki görüşmede ücret ile ilgili alınan kararlar doğrultusunda, ilk yıl için ücretlerde yüzde 15 artış sağlandı. 1. yıl brüt tavan çıplak ücretleri aşağıdaki gibi belirlendi:
Tekniker: 2340 TL
Sürücü: 2300 TL
Teknisyen: 2075 TL
İstasyon Operatörü: 2030 TL
Muhasebe Personeli: 1940 TL
Veznedar: 1885 TL
Gişe Görevlisi: 1885 TL
Varılan anlaşmaya göre 1. yılın ikramiye ücreti 75 güne çıkarıldı, taban ücret ise brüt 1800 TL oldu. 2. yılın birinci 6 ay ücretlerine önceki 6 aya ait TÜFE oranında artış yapılacak. Ek olarak “Teknisyen” grubuna brüt 75 TL, “İstasyon Operatörü” grubuna brüt 50 TL artış yapılması kararlaştırıldı. İkramiye ise 80 güne çıkarıldı. Ücreti ödenen yemek bedeli günlük 12 TL oldu.
İkinci yılın ikinci 6. ay ücretlerine ise önceki 6 aya ait TÜFE oranında artış yapılacak. Ek olarak “Teknisyen” grubuna brüt 50 TL, “İstasyon Operatörü” grubuna brüt 25 TL artış yapılacak. İkramiye ise kıstelyevm (çalışılan gün sayısına göre) uygulanarak 85 güne çıkarılacak. Ücreti ödenen yemek günlük 12 TL olacak.
İZBAN ve Kocaoğlu’ndan yalanlar ya da sarı sendikacıların işçiyi büyük satışı
Bu noktaya kadar her şey iyi görünmekle birlikte geçtiğimiz gün İZBAN tarafından paylaşılan ve Aziz Kocaoğlu tarafından da propaganda edilen bir duyuru yapılan anlaşmanın sorgulanmasına yol açıyor.
Aşağıda yer alan net ücretler bundan iki gün önce İZBAN yönetimi tarafından “Sendika’ya sunulan ve bir kez daha KABUL EDİLMEYEN son teklifimize göre, 2010 yılında işe giren evli 2 çocuklu personelimizin eline zamlar sonrasında geçecek aylık ortalama ücretler şöyle olacaktı… Saygılarımızla İzmir kamuoyunun bilgisine sunarız…” mesajıyla birlikte paylaşıldı. Bu mesajı aynı zamanda Aziz Kocaoğlu’da sosyal medya hesaplarından yine İZBAN işçilerini İzmir halkına şikayet eden tonda paylaştı.
Burada yazan rakamlar ile yapılan anlaşmadaki rakamlara baktığımızda eğer bizim bilemediğimiz başka ayrıntılar yoksa veya hesap hatası yapmıyorsak iki sonuca varılması mümkün görünüyor:
Birincisi; grev sürecinde İZBAN yönetimi ve Aziz Kocaoğlu işçileri kötülemek için şişirilmiş bu rakamları ortaya atıp, işçilerin bu rakamları kabul etmediklerini propaganda ederek kendilerini kurtarmaya çalıştılar.
İkincisi; AKP kurmayları, İZBAN yönetimi ve Aziz Kocaoğlu ile aynı masaya oturarak büyük bir anlaşmaya imza attığını söyleyen aynı zamanda Türk-İş Başkanı olan Demiryol-İş Başkanı ve diğer sendika yöneticileri işçileri yarı yolda bırakan bir anlaşmaya imza attılar. Kısacası işçiyi patron masasında sattılar.
“İyi bir sözleşme”
Evrensel’e konuşan Demiryol-İş İzmir Şube Başkanı Hüseyin Ervüz ise, iyi bir anlaşma imzalandığını ileri sürüyor. Ortalama 18 zam talebiyle masaya oturduklarını savunan Ervüz, yüzde 15 ile yüzde 18 arasında ortalama yüzde 16,5 zam aldıklarını aktardı. Ervüz anlaşmaya ilişkin şu bilgileri verdi: “İkramiyede ilk yıl için 75 güne çıkarıldı, ikinci yılın birinci 6 ayında 80, ikinci 6 ayında ise 85 güne çıkarıldı. Teknisyen ve operatörlere 2. yılın birinci 6 ayında 75 lira iyileştirme, ikinci 6 ayda ise 50 TL iyileştirme yapılacak. Operatörlere ikinci yılın birinci 6 ayında 50 TL, ikincisinde 25 lira verilecek” dedi.
İZBAN daha önce son teklif olarak 1. yıl için yüzde 15 artış teklif etmiş, Demiryol-İş ise yüzde 24 zammı yüzde 22’ye çekerek yüzde 15 teklifinin kabul edilemez olduğunu söylemişti.
Aynı zamanda grevin ilk başladığı gün sendika tarafından yapılan açıklamalarda da dün altına imza atılan rakamların kabul edilemez olduğu söyleniyordu.
http://gazetemanifesto.com/2016/11/08/izmir-halkina-kotu-gosterilmeye-calisilan-izban-iscileri-ne-icin-grev-yapiyor/
http://gazetemanifesto.com/2016/11/08/aziz-kocaoglundan-isci-dusmanligi-izban-iscisinin-talebini-karsilarsak-tum-dengeler-bozulur/
http://gazetemanifesto.com/2016/11/14/aziz-kocaoglu-isci-dusmanliginda-zirve-yapti-gorunmeyen-eller/
http://gazetemanifesto.com/2016/11/07/izbanda-grev-basliyor/