Çimento patronları 'üzgün': En büyük pazar İsrail'e satışlar zorlaştı
İnşaat sektöründeki durgunluk çimento sektörünü de büyük ölçüde etkilerken, sektör temsilcileri ihracatta en büyük pazarlardan biri olan İsrail'in koyduğu ek vergiden yakındı.
AKP Türkiyesi’nde ekonominin ‘lokomotif’i haline gelen inşaat sektörü ekonomideki gelişmeler nedeniyle gerilemeler yaşarken, çimentoda da üretim son 1 ayda yarı yarıya azaldı.
Türkiye’nin diplomatik ilişkilerinin bozuk olduğu ancak ticari ilişkilerinin hız kesmediği İsrail ise çimento ihracatında en büyük pazarlardan biri olmaya devam etti. Öte yandan İsrail “haksız rekabet”i önlemek amacıyla Türkiye menşeili ürünlere yüzde 14 ek vergi koyunca, sektör patronları bu vergiyle İsrail’e satışın zorlaşmasından yakınıp “Rakibimiz ise Güney Kıbrıs oldu. Buraya talep yükselecek.” dedi.
DÜNYA Gazetesi’nden Leyla İlhan’ın haberine göre, inşaat sektöründe talepteki daralmaya bağlı olarak çimento fabrikalarının bazıları üretimlerini yarı yarıya düşürürken, bazı fabrikaların ise artan enerji girdileri ve talep azlığı nedeniyle kapanma yoluna gitti. 135 milyon ton üretim kapasitesinin olduğu sektörde 70 milyon ton iç pazarda, 12 ila 13 milyon ton ise dış pazarda tüketiliyordu. Ancak gelinen noktada iç pazar tüketimi azalırken, ihracata giden miktarın ise 35 ila 40 milyon tona çıkarılması bekleniyor. Böylesi bir durumda dahi milyar dolarlık satılamayan bir kapasite oluşması bekleniyor.
“EV SATIŞLARI DURDU”
Haberde görüşlerine yer verilen Soma Çimento İcra Kurulu Üyesi Ali Özinönü, ekonomide bir canlanma ya da bir kriz olduğunda bundan ilk etkilenenin inşaat sektörü olduğunu belirtip “Bu ekonomik sıkıntılardan ilk etkilenen inşaat sektörü oldu, ev daire satışları durdu. Öyle olunca da çimento satışları, beton satışları son bir ayda yarı yarıya düştü. Yani talepte yüzde 50’ye varan bir daralma oldu. Günlük satışı 5 bin ton civarında olan bir çimento fabrikasının satışı şu anda 2 bin 500 ton civarında” dedi.
Talep azalmasıyla birlikte ortaya çıkan fazla mal miktarının arttığını söyleyen Özinönü, “Bu durumda herkes ihracata kaymaya başladı. Ancak burada ise fiyatların düşmemesi gayreti içindeyiz” dedi. Türkiye’nin ihracat kapasitesinin 12-13 milyon ton olduğunu, ancak bu süreçte Türkiye’nin ihracata ayıracağı kapasitenin 35 ila 40 milyon tona çıkarılabileceğini aktaran Özinönü şöyle konuştu:“110 milyon tonluk kapasitenin 70 milyon tonu iç piyasada tüketiliyordu. Şimdi bu süratle düşüyor. Ancak ihracatla birlikte atıl kapasite oranın 27 ila 30 olmasını bekliyoruz. Yani 1 milyar dolarlık satılamayan bir kapasite olabilir.” Özinönü, gelinen noktada fabrikaların o fazlayı stoğa alıp beklemektense, üretimlerini kısmaya ve durdurmaya başladığını anlattı.
‘EN BÜYÜK PAZAR’ İSRAİL’E SATIŞ ZORLAŞTI
İhracattaki artışla birlikte bazı sıkıntılar oluşmaya başladığına işaret eden Ali Özinönü, “Örneğin yılda 2 milyon ton ihracat yaptığımız en büyük ihracat pazarımız konumunda İsrail bizim ürünlerimize karşı antidamping soruşturması başlattı. Bunun sonucunda yüzde 14 civarında Türk malı çimentoya vergi koydu. Bu vergiyi koymuş haliyle satmak zorlaştı. Rakibimiz ise Güney Kıbrıs oldu. Buraya talep yükselecek” dedi.Türkiye’nin en büyük ihracat pazarı olan Amerika’ya ise ihracatın devam ettiğini belirten Özinönü, “Güney Amerika, Batı Afrika gibi pazarlarda varlığımızı arttırmaya çalışacağız”diye konuştu.