Reklam
Kategoriler: İç Açı

İstanbul’da metro ihaleleri iptal: Yolsuzluklar gizlenemedi!

Reklam

İstanbul’da çalışmalarına 12 Ağustos 2017 tarihinden başlanan Ümraniye-Ataşehir-Göztepe Metrosu’nun ihalesi ile Kaynarca-Pendik-Tuzla Metrosu ihalesinin iptal edildiği açıklandı. Ancak iptal edilen metro ihalesi sayısının 6 olduğu ve iptal gerekçesinin ise artık gizlenemez hale gelen yolsuzluklar olduğu öne sürüldü.

Yapım süresi 1020 gün süreceği planlana Ümraniye-Ataşehir-Göztepe Metrosu’nun ihalesini, 2.469.924.400 TL’lik teklifle Nurol-Gülermak ortaklığı kazanmıştı.

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı(İBB) tarafından Gülermak Ağır San. İnş. ve Taah. A.Ş. ve Nurol İnş. ve Tic. A.Ş.’ye yollanan 29 Aralık 2017 tarihli yazıda “Ümraniye-Ataşehir-Göztepe Metrosu İnşaat ve Elektromekanik Sistemler Temin, Montaj ve İşletmeye Alma İşleri” projesi yedi gün içerisinde, yüklenici firmaların idareye göndereceği temsilcilerle ihalenin iptali ve sözleşmenin karşılıklı olarak feshinin yapılması rica edildi.

ŞİRKET AÇIKLADI

Aynı şekilde ihalesini 1.6 milyar lira bedelle Alarko Holding bağlı ortaklığı Alsim Alarko’nun yüzde 50 pay sahibi olduğu ortak girişimin kazandığı; şirket ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi Anadolu Yakası Raylı Sistem Müdürlüğü arasında 14 Nisan’da sözleşme imzalanan Kaynarca-Pendik-Tuzla Metrosu ihalesi de belediye tarafından iptal edildi.

Konuya ilişkin Alarko Holding’ten yapılan açıklamada şu ifadelere yer verildi:

“Bağlı ortaklığımız Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AŞ’nin yüzde 50 hisseye sahip olduğu ortak girişimin, 14 Nisan 2017 tarihinde imzalanan sözleşme ile “Kaynarca-Pendik-Tuzla Metrosu İnşaat ve Elektromekanik Sistemler Temin, Montaj ve İşletmeye Alma İşleri” projesini İstanbul Büyükşehir Belediyesi Anadolu Yakası Raylı Sistem Müdürlüğü’ne karşı taahhüt ettiği, sözleşme bedelinin (KDV hariç) 1.613.815.000 TL olduğu daha önce kamuya duyurulmuştu. İşveren idare tarafından faks yoluyla gönderilen yazıda, söz konusu ihalenin iptal edildiği tarafımıza bildirilmiştir”

“ARTIK GİZLEYEMEDİLER”

Öte yandan CHP Trabzon Milletvekili Avukat Haluk Pekşen, metro hatlarıyla ilgili ihalelerin iptal edilmesi hakkında basın açıklaması yaptı.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin İstanbul’da yapılması planlanan altı büyük metro hattı ihalesini gizlice iptal ettiğini açıklayan Pekşen, “İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İhale Kanunu’nun 21/B maddesine dayanarak, ihaleleri kılıfına uydurarak davet usulü ile yandaş firmalara verdiği altı metro hattı ihalesini iptal etti. İBB’nin altı metro ihalesinde yaptığı yolsuzlukları aylardır takip edip gündeme getiriyorduk artık daha fazla gizleyemediler. Büyük ihale yolsuzluğunu yakaladık ve Türkiye gündemine taşıdık. Bu altı ihalede yolsuzluğunu TBMM kürsüsünden sorduk ne inkar edebildiler ne de cevap verebildiler. Şimdi ihaleler fesih edildi.” dedi.

Pekşen, İBB’nin bu ihaleleri İhale Kanunu’nun 21/B maddesi kapsamında yani, olağanüstü durumlarda acele iş kapsamında göstererek davet usulü ile yaptığını belirterek, “İBB’nin 23 Mart 2017’de onayladığı Metro Hattı İhaleleri ne oldu da tam dokuz ay sonra yılın son mesai gününde iptal edildi? Anlaşamadığınız konu ne oldu? Şimdi ne oldu da bu alelacele verilen işler iptal edildi?” diye sordu.  Altı ayrı ihalenin aynı anda fesih edildiğinin altını çizen Pekşen, “Firmaların hepsi ayrı ayrı olmasına rağmen bütün ihaleler aynı anda iptal edildi. İnsan sormadan edemiyor. Bütün ihaleleri iptal etmenizin nedeni nedir? Hangi konularda, neyi paylaşmakta anlaşamadınız da acele iş kılıfında ihale edilen işleri bir anda fesih ettiniz.” şeklinde konuştu.

KÖŞE YAZISINDA AÇIĞA ÇIKMIŞTI

Cumhuriyet yazarı Çiğdem Toker, metro ihalelerindeki yolsuzluk iddiasını konuyla ilgili bir köşe yazısına taşıyarak, kamunun büyük zararlara uğratıldığı ihalelere dikkat çekmiş ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin ‘5 metro ihalesi için neden 1 milyar 200 milyon lira daha pahalı sözleşmelere imza attığını?’ sormuştu.

Toker, “İstanbul’un metro hatlarına saçılan vergiler” başlıklı köşesinde, ihalelerde kamu aleyhine işlemlere imza atıldığına dikkat çekerken, şunları yazmıştı:

“Aşağıda listelediğim İstanbul Büyükşehir Belediyesi Raylı Sistem Dairesi Başkanlığı ihalelerinin ortak özellikleri var. Aynı gün (3 Mart 2017) yapılmış olması. Aynı yöntem, yani kamu İhale Kanunu’nun “ön yeterliliği” esas alan yüksek teknolojili ihalelerdeki maddesinin uygulanması.
Ancak idarenin ilan ettiği “yaklaşık keşif” ile sözleşmesi yapılan alıcı teklifi arasındaki farklar kamu aleyhine çok büyük tutarlara ulaşıyor.

Peki, bu beş metro ihalesinde bir kamu kuruluşu olan belediyenin, 1.2 milyar TL daha pahalı sözleşmelere imza atmasının sebepleri ne olabilir?
Belki ileride öğreniriz.”

Bu haber en son değiştirildi 2 Ocak 2018 17:28 17:28

Reklam

Önceki Haberler

İzmir Tabip Odası’nın yeni yönetimi belli oldu

İzmir Tabip Odası, iki gün süren olağan genel kurun ardından yeni yönetimini belirledi. Tabip Odası…

28 Nisan 2024 23:49

Özgür Özel’in 1 Mayıs kefaleti…

Biri büyük kalabalıklardan korkuyor; diğeri soldan, sosyalist düşünceden, emekçilerin eşitlik mücadelesinden, kendisinin de eleştirilmesinden korkuyor.…

28 Nisan 2024 14:03

6 ilde IŞİD operasyonu

Yerlikaya, operasyonlarda çok sayıda dijital materyal ile çok miktarda döviz ve Türk Lirasına el konulduğu…

28 Nisan 2024 11:49

Tülin Tankut yazdı: Pankartlar

Bugün ülkenin acilen çözüm bekleyen sorununuysa artık çocuklar bile biliyor. Ana muhalefet partisi, parlamentoda ekonomik…

28 Nisan 2024 11:38

Washington Post: Zelenskiy, ordusunun kayıplarını eksik bildirmiş olabilir

Kaynak, "Son birkaç hafta içinde çıkardıkları yasalar onlara yardımcı olacak, ancak daha fazla gücü harekete…

28 Nisan 2024 10:45

Av. Abdurrahman Bayramoğlu: İşleneceğini herkesin bildiği bir cinayetin öyküsü

“İnsan özgülüğe mahkumdur.” der J. P. Sartre. Seçimlerimizle kendimiz ve insanlık hakkında hüküm veririz sürekli.…

28 Nisan 2024 10:08
Reklam