Yüksek hızlı tren projesi 8 yıldır bitirilemiyor
Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren projesinin temeli 8 yıl önce atıldı. Gelinen nokta hüsran. Afyonkarahisar-Banaz hattında inşaat 2 yıldır devam etmiyor.
Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren (YHT) projesinin temeli 2013 yılında atıldı. Aradan geçen 8 yılda proje altyapısının yüzde 43’ünün tamamlandığı açıklandı. Bu süre içinde Ulaştırma ve Altyapı Bakanı tam 7 kez değişti. Gelinen noktada bazı bölgelerde inşaatın tamamen durmuş olduğu öğrenildi.
Projede inşaat alanları, Polatlı-Afyonkarahisar, Afyonkarahisar-Banaz, Banaz-Eşme, Eşme-Salihli, Salihli-Manisa şeklinde inşaat bölgelerine ayrıldı. YHT hattının Polatlı-Afyonkarahisar kesiminin 2021 yılı sonunda, Afyonkarahisar-İzmir kesiminin ise 2022 yılı sonunda tamamlanması planlanıyor. Ancak Afyonkarahisar-Banaz hattında yaklaşık 2 yıldır inşaat devam etmiyor.
2019’DA BİTECEKTİ
Afyonkarahisar-Banaz hattının ihalesini 2016 yılında Tekfen Holding bağlı ortaklıklarından Tekfen İnşaat ve Tesisat A.Ş. ile Doğuş İnşaat ve Ticaret A.Ş. İş Ortaklığı aldı. Toplam 879 milyon TL bedelle alınan ‘Ankara-İzmir YHT Projesi’nin Afyonkarahisar-Uşak (Banaz) Kesimi ile Afyonkarahisar Direkt Geçişi Altyapı İnşaatı’ işleri ihalesinin tamamlanma süreci ise 2016 yılında 36 ay olarak açıklandı. Buna göre, bu hattın 2019’da tamamlanması gerekiyordu.
DANIŞTAY ONAY VERDİ
Sonraki süreçte Tekfen Holding bağlı ortaklıklarından Tekfen İnşaat ve Tesisat A.Ş. ile Doğuş İnşaat ve Ticaret A.Ş. İş Ortaklığı ihaleyi fesih etti. 2020 yılında pazarlık usulü yapılan ihaleyi bu kez ERG İnşaat, 2 milyar 163 euro, yani yaklaşık 22 milyar lira bedelle kazandı. İhale bu yılın haziran ayında Danıştay tarafından onaylandı; ancak aradan yaklaşık 6 ay geçmesine karşın henüz inşaat başlamadı.
ERG İnşaat daha önce 4 milyar euro değerindeki yap işlet devret modelli Adana- Pozantı karayolu ihalesi ile de gündeme gelmişti.
HESAP VERMELİLER
BirGün’den Berkay Sağol’un haberine göre KESK’e bağlı Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS) Genel Sekreteri İsmail Özdemir, ciddi ödenekler ayrılan projelerin kamunun ihtiyaçlarına göre oluşturulmadığını, sorunun bundan kaynaklandığını söyledi. BirGün’e konuşan Özdemir, şu değerlendirmeyi yaptı: “Projelere ayrılan ödenekler, tamamen müteahhitlerin isteklerine göre oluşturuluyor. Bu ödenen paralar sonucunda sahaya baktığımız zaman, uzun süre geçmesine rağmen ya tamamlanmayan projeler görüyoruz ya da projeye uygun olmayan işlerin yapıldığını görüyoruz. Bizler hem bu kurumların çalışanları olarak hem de yurttaşlar olarak rahatsızız. Sayıştay raporlarında da bu eksiklikler ve zararlar ortaya çıkıyor. Bu işlerin sorumlularının hukuk önünde hesap vermesi lazım. İhaleler verilirken daha disiplinli olunması ve bunların denetlenmesi gerekiyor.”