Reklam
Kategoriler: Gündem

Fazladan işletme süresiyle kârlarına kâr kattılar

Reklam

Yap-işlet-devret modeli ile IC İçtaş, Kalyon ve Astaldi ortaklığına yaptırılan Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu’nun hesaplamalarında kamu yerine şirketlerin yararı gözetildi. Garanti ödemesi öne çekilerek kârı artırılan ortaklığın, katlanmadıkları maliyet karşılığı yolu işletme süresi de uzatıldı.

BirGün’den Nurcan Gökdemir‘in haberine göre 541 milyon 301 bin avroluk gelir garantisi ile Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu’nu 31 Kasım 2030’a kadar işletecek olan IC İçtaş, Kalyon ve Astaldi ortaklığının, Karayolları Genel Müdürlüğü’nün yol vermesi ile karına kâr kattığı ortaya çıktı.

Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu’nun işletmesini üstlenen ortaklığa verilen 35 bin araç geçiş garantisinin yıllık ödemesinin öne çekilerek erken yapılması sonucu 39 milyon 288 bin lira daha fazla gelir elde etmesinin sağlandığı denetimlerde belirlendi. Ancak ortaklığa bir başka kıyak daha çekildiği görüldü.

EK İŞE EK İŞLETME SÜRESİ

Ortaklığın yolu daha uzun süre işletmesine neden olacak şekilde yapılan hesaplama, KGM’nin yol için ilave işler istemesi üzerine gündeme geldi. Yap-işlet-devret Modeli ile yaptırılan yollar için ilave işlerin bedelleri resmi birim fiyatlar veya piyasa fiyatları ile tespit edilirken bu yol için hesaplamada ilave yatırım tutarının finansman maliyetinin birim fiyatların kârlı tutarları üzerinden hesaplanması yöntemi tercih edildi.

Yap-işlet-devret modeli ile yaptırılan işlerin sözleşmelerinde, idarenin ek iş istemesi nedeniyle meydana gelecek maliyet artışlarının şirketlere ilave işletme süresi olarak verileceği hükmü yer alıyor. İstekliler tekliflerinde toplam yatırım tutarını, yatırım tutarının fiyatlandırılmış miktar cetvelini ve finansman maliyetini belirtiyor. Sözleşmelerdeki düzenlemelere göre, idarenin ek iş istemesi nedeniyle meydana gelen maliyet artışı, şirketin teklifinde yer alan birim fiyatlar ile hesaplanıyor. Ancak, ilave işlerin bazıları projelerde yer almayan imalatlar içerdiğinden, bu imalatların birim fiyatları teklifte yazılmıyor. Bu durumlarda da birim fiyatların tespitinde Karayolları Genel Müdürlüğü, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ile diğer kurumlar tarafından yayımlanan birim fiyatlar veya piyasa fiyatları kullanılıyor.

FAZLADAN İŞLETEM SÜRESİ

Ek iş talebi gündeme geldiğinde ilave yatırım tutarı belirleniyor, daha sonra bu tutarın gerektirdiği ek kredi ve finansman maliyeti hesaplanıyor. Ancak bu hesaplamada KGM, “Şirketlerin ilave iş nedeniyle öz kaynaklarından karşıladıkları tutarın finansmanına da katlandıklarını” ileri sürdü. Ayrıca uygulama sözleşmesine aykırı olarak finansman maliyeti ilave maliyetin tamamı üzerinden hesaplandı. Böylelikle ek işin maliyeti olduğundan daha yüksek hesaplanarak ortaklığın, Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu’nu işletme süresi haksız yere uzadı.V

Reklam

Önceki Haberler

Ölümden 38 sene sonra Behice Boran

Boran’ın önce Yön Dergisiyle sonra, Milli Demokratik Devrim (MDD) tezleriyle ve yine TİP içindeki Doğu…

11 Ekim 2025 13:11

María Corina Machado: Emperyalizmin Venezuela’daki Nobelli kapak kızı

Onun “demokrasi şampiyonu” imajı, kulağa hoş bir melodi gibi gelse de gerçek başka. Demokrasi, sadece…

11 Ekim 2025 12:49

Nobel Barış Ödülü’nü alan Machado, ödülünü Trump’a ithaf etti

2025 Nobel Barış Ödülü’nü kazanan Venezuelalı Maria Corina Machado, "davamıza destek verdi" diyerek ödülünü ABD…

10 Ekim 2025 18:26

İddia: Belediye konserleri izne tabi olacak

AKP'li Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın Meclis açılışındaki yerel yönetimlerle açıklama sonrası belediyelerin konser ve tanıtım gibi hizmetlerinin…

10 Ekim 2025 17:59

Trump’ın Nobel Barış ödülünü alamaması Beyaz Saray’ı sinirlendirdi

Beyaz Saray, Nobel Barış Ödülü’nün Trump yerine Venezuela muhalefet liderine verilmesine tepki gösterdi. Trump’ın “7…

10 Ekim 2025 17:03

CHP’nin kazandığı Bayrampaşa seçimi iptal edildi

İstanbul 8. İdare Mahkemesi, Bayrampaşa Başkanvekili seçimlerine dair AKP'nin başvurusu hakkında olumlu karar verdi. CHP'nin…

10 Ekim 2025 16:59
Reklam