Almanya'da makinistlerin sendikası, haftada 35 saat çalışma ve ücret artışı içeren anlaşmayı duyurdu

Almanya'da makinistler çalışma süresini 35 saate indiren sözleşmeyi imzaladı

Almanya'da makinistlerin sendikası, haftada 35 saat çalışma ve ücret artışı içeren anlaşmayı duyurdu

Almanya’da faaliyet gösteren makinistler sendikası GDL, Baden Würtemberg eyaletindeki Go-Ahed ve Netinera şirketleriyle vardiyalı çalışanlar için haftalık 35 saatlik iş anlaşması imzaladığını duyurdu. Bu anlaşma, GDL’in haftada 35 saate indirilmesi, haftada beş gün çalışılması ve ücret artışını içeren toplu iş sözleşmesi imzaladığı şirket sayısını sekize çıkardı.

GDL, Alman Demiryolları’nın (DB) haftalık 35 saati görüşmek istemediği gerekçesiyle 8 Ocak’tan itibaren ülke genelinde süresiz greve gideceğini açıkladı.

Alman Makinistler Sendikası’nın (GDL) Go-Ahead grubunun iki şirketi – Go-Ahead Baden-Württemberg GmbH ve Go-Ahead Bayern GmbH ile toplu iş sözleşmesi görüşmeleri 5 Ocak’ta tamamlandı. GDL Başkanı Claus Weselsky, geçen yıl müzakere masasında taleplerinin gerçekleştirilemeyeceğini duyduklarını belirtti ve “Artık hangi işverenin çalışanlarına gerçekten değer verdiğini görebiliyoruz. Netinera ile birlikte belirlediğimiz yeni ücret seviyesi artık piyasada. Birisi yapana kadar herkesin işe yaramayacağını söyler, ama bakın, işe yarıyor” dedi.

GDL ile iki şirket arasında yapılan anlaşmaya göre, 1 Ocak 2025 tarihinden itibaren vardiyalı çalışanların çalışma saatleri, ücretlerinde herhangi bir azalma olmaksızın, kademeli olarak haftada üç saat azaltılarak haftada ortalama 35 saate indirilecek. En geç beş günlük vardiyadan sonra, çalışanlara en az 48 saatlik bir izin günü hakkı verilecek. Demiryolu çalışanlarının ücret çizelgesi de 1 Şubat 2024’te 210 avro ve 1 Ocak 2025’te 210 avro daha olmak üzere toplam 420 Avro artacak. Bu, ödeneklerin 24 aylık dönemde toplamda yüzde 17 oranında artacağı anlamına geliyor.

Makinistlerin kalifikasyon sonrası ücretleri kademeli olarak toplamda yüzde 30 oranında artırılacak. Üç yıllık eğitim programındaki çırakların ücretleri de eğitim yılına bağlı olarak yüzde 50’ye kadar artacak.

Kasım ayında her iki taraf da 3 bin avro tutarında bir enflasyon düzeltme priminin ödenmesi konusunda anlaşmaya varmıştı. Bu prim o tarihten bu yana taksitler halinde ödeniyor. GDL’in açıklamasında, sendikanın her iki şirketle yaptığı anlaşma öncesi uyarı grevine gerek duymadığı belirtildi.

Öte yandan, Deutsche Bahn, sendikaya sunduğu yeni bir teklifle süresiz grevi önlemeyi umuyor. İnsan Kaynakları Şefi Martin Seiler, Süddeutsche Zeitung’a verdiği röportajda, şirketin artık “GDL’nin temel talebini karşılama yolunda uzun bir yol kat etmek” istediğini belirtti ve “Şimdi vardiyalı çalışanlar için ek seçenekler üzerinde müzakere etmek istiyoruz. Böylece 38 saat yerine sadece 35 saat, hatta 40 saat çalışabilirler. Kafeteryada olduğu gibi herkes kendi seçimini yapar” dedi. Ancak, daha az çalışma saati için tam ücret ödemeyeceklerini de belirten Seiler, daha kısa çalışma saatlerinin ek maliyetlere yol açması durumunda, ücret artışında bir azalma olması gerektiğini, bununla birlikte, neyin mümkün olabileceği konusunda sendikayla konuşmak istediklerini ekledi. Seiler, “Bunun karşılığında GDL’nin şimdilik grevleri durdurması gerekiyor. Şu anda bunun için gerçekten bir neden yok” dedi.